Hej!

Jeg henvender mig til forummet for at få mere viden og råd omkring min ombygning af tekøkkenet til et "køkken".

Bor i øjeblikket i en ejerlejlighed i Sthlm fra ca. 1880.

Der er et ret "moderne" tekøkken i den lille lejlighed (ca. 42 kvm), hvor jeg nu har fjernet en ikke-bærende væg for at få et mere hyggeligt/åbent og funktionelt køkken, ish.

Men har nogle overvejelser.

Der er en mere kraftig væg, som jeg har bedt om råd fra en byggekyndig om, hvorvidt den er bærende eller ej. Nu tror jeg, det ender med, at jeg ikke kommer til at rive denne væg. Det ser ud til at være en "plankevæg", sådan som man byggede skillevægge for lidt over 100 år siden (?).
Hvad synes I om denne væg (se billede). Bør jeg frigøre plankerne og male det hvidt, eller noget lignende?

Dernæst, "omkring" (også i loftet, hvor loftet før, nu revet, var sænket for at rumme diverse elkabler og ventilation) det gamle tekøkken, ser det ud til at være en form for pap, eller en tyk (rigtig tyk) "tapet", som ligger på betonen, eller er det puds? Dette lag skaber en slags niveauforskel mellem væggene, mellem tekøkkenet og det andet rum (tidligere meget lille soveværelse), som tidligere var adskilt af en ikke-bærende (moderne, stålregler) væg.
Hvilken funktion kan denne tapet/pap have haft? Det føles som om, at hvis jeg river det ned, vil der ligge en masse beton/puds-skrammel på gulvet lige meget. Se billeder. Væg hjørne med luftkanal i metal og tape, samt beskadiget vægoverflade. Potentiale for renovering ses. En finger peger på en væg med flere lag af papp og puds, nogle lag er revet af og afslører en ru overflade bagved. Væg i lejlighed med delvis fjernet tapet, afslører underliggende beton eller puds. Indtegnet mål på væggen, tæt på en lysarmatur. Gammel indenvæg i lejlighed afsløret, viser plankkonstruktion bag revet tapet, vægdekorationer og byggenoter, udsigt til tilstødende værelse ses.

Bedste svar

BirgitS
  • Synes
barfoo
  • Laddar…
Hej, og tak!

Så har man lært noget nyt i dag også.

Plankevæggen blev jeg virkelig overrasket over, da den kom frem. Jeg synes, den er ret fin, så måske at jeg frilægger den og maler/bejser...

Spændpappet; fint at jeg fik navnet på dette. Nu kan jeg google videre om, hvordan man eventuelt gør for at reparere/overfladebehandle spændpap, der var en del at læse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.