Jeg er i gang med at mure en bageovn af italiensk stil. Den ligner lidt en kuppel med en åbning i den ene ende. Den skal placeres nær terrassen.

Tanken er at dække "kuplen" med en form for isolering, der tåler høj temperatur for at holde på varmen lidt længere. Derefter enten mure et ekstra lag teglsten eller på med hønsenet og så mørtel.

Et billede, der viser, hvad jeg mener: http://www.fornobravo.com/forum/photoplog/index.php?n=4439

Første spørgsmål:
Hvilken type isolering kan være passende. Temperaturen inde i ovnen kan nok nå op på 6-700 grader, hvis man fyrer godt op. På Fornobravosiden bruger man noget, der hedder "FB board", som skal være en form for keramisk filt. Findes der noget tilsvarende?

Andet spørgsmål:
Ovnen står ude, og jeg ønsker ikke, at den skal regne/fryse i stykker med det samme. Egentligt burde jeg bygge et tag, men jeg kan godt lide enkelheden ved kun at have kuplen. Desuden ved jeg ikke, om jeg kan få opført et pænt tag.
Findes der en mørtel, som jeg kan mure med, der tåler vand, men samtidig kan udvide sig en del på grund af varmen uden at revne. Kalkmørtel? At den tåler vinter er også vigtigt!
Det bør helst være et materiale, der slipper fugt ud, så der ikke bliver problemer med fugt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.