Stammen til tilbygningen kom op i slutningen af sidste år og har overvintret under et midlertidigt let skrånende tag bestående af tværgående lige bjælker med krydsfiner på, tætnet med byggeplads.

Nu da jeg skulle til at begynde at sætte op asfan og kontrollere målinger, kan jeg konstatere, at stammen har skævet lidt og hælder udad. Størrelsesmæssigt så meget, at hvis man stiller et væghøjt vaterpas lodret, så det ligger mod langsiden nede ved gulvet, er der en forskel på ca. 1,5-2 cm mellem vaterpas og væg oppe ved hammarbåndet.

Tydeligvis har de diagonale trælægter, jeg har sat op, ikke været tilstrækkelige, og jeg forbander min dumhed over ikke at have sat spikbåndene op allerede i vinter!

Hvordan pokker fikser jeg dette :-(? Spik en vertikal lægte langs langsiden, lej en gravemaskine og skub den tilbage? Der er desværre ikke noget naturligt modhold i den retning.

Jeg antager, at det er en god idé at fjerne det midlertidige tag først alligevel...

Spændebånd diagonalt til modstående væg og stram, indtil det er lige, derefter et antal justerbare stempler skruet i pladen og hammerbund, så du kan finjustere og fastgøre under byggetiden. fikserer du på en dag :)

Ah, det kunne jo fungere, hvis man skaffer tilstrækkeligt lange spændebånd!
Kan jo endda teste med taget på, fungerer det, så fungerer det, ellers må man tage det ned.
Ved ikke hvad ställbara stämp er, dog! Og har krybekælder, ikke plade. Kan du forklare mere i detaljer, hvad du mener?

Tak, tak, tak i hvert fald!

Det virker med al sikkerhed, sådan gør vi på alle monteringer for at justere hældning og krydsmål.
Stämp er omtrent som en ca 3m lang vantskrue kan man sige. du skruer enderne fast i platten (gulvet i dit tilfælde) bare husk på evt. gulvvarme ;)
Derefter kan du skrue på stämpet, mens du holder et langpas mod væggen og kan justere med mm nøjagtighed.
Du behøver en stämp per ca 2m væg, og du kan leje disse for nogle få tiere om dagen på fx cramo.

Du behøver ikke have lange spændebånd heller ikke, men du kan lige så godt have et reb og et kort spændebånd, er det kun et par cm kke behøver du ikke engang spænde, men kan justere med stampen direkte.

Jeg kan bare igen sige "tak, tak, tak"!!!
Det gik så fint med spændebånd, så (stempler på en søndag fik jeg ikke fat på). Turde ikke stole på, at jeg ville finde reb der holdt, så det blev seriekoblede spændebånd alligevel, og der skulle næsten ingenting til, før væggene rettede sig op.

Jeg TROR jeg forstår, hvad du mener med stemplerne, men ikke helt sikkert (kan jo være godt at vide til en anden gang).

Er det sådan, at hvis man øger afstanden mellem gulv og loft (som i mit tilfælde kun er midlertidigt) (A i mit vedhæftede billede) vha. stemplet, så retter den rombeformede væg sig op til et rektangel? Ved ikke, om jeg beskriver det begribeligt, men billedet hjælper måske...

Dejligt at det virkede så godt for dig :D
Njae stemplerne skal ikke være gulv-loft men gulv-væg, dvs. du "lener" dem mod væggen i fx 30 graders vinkel og derefter skruer du dem fast i begge ender og kan "skrue" væggen ind eller ud i overkanten mens bunden af væggen er fikseret i gulvet.
Disse stempler kan med fordel stå tilbage under hele stommens rejsning, så intet bevæger sig under arbejdet, og alting kommer til at forløbe meget mere glat og hurtigere, når du slipper for at kontrollere hele tiden.

Crebel sagde:
Jeg kan bare igen sige "tak, tak, tak"!!!
Det gik så fint med spændebånd, så (stempler på en søndag kunne jeg ikke få fat på). Turde ikke stole på, at jeg kunne finde reb, der holdt, så det blev seriekoblede spændebånd alligevel, og det behøvedes næsten ingenting, før væggene rettede sig op.

Jeg TROR, jeg forstår, hvordan du mener med stemplerne, men ikke sikkert (kan jo være godt at vide til en anden gang).

Er det sådan, at hvis man øger afstanden mellem gulv og loft (som i mit tilfælde bare er midlertidigt) (A i mit vedhæftede billede) vha. stemplerne, så rettes den rombeformede væg op til en rektangel? Ved ikke, om jeg beskriver det forståeligt, men billedet hjælper måske...

Aha, det lyder jo godt! Eftersom jeg bygger selv og langsomt, så skal jeg nok købe en bunke af sådanne brugte i stedet for at leje.

Findes der en type med vinklingsbare hoveder til dette formål? De, jeg finder billeder af, ser ud til at være til lige fastgørelse mellem gulv og loft?

Ellers kan man måske skrue en regelstump fast i gulvet eller væggen, som stemplen kan tage fat mod?

i Norrland plejer vi at binde en kätting bag på Volvoen og trække til det er lige!:D

Dem jeg har er drejelige i begge ender, kigger du lidt omkring på blocket finder du sikkert noget eller hvis du er dygtig med svejseren og rondellen, så laver du dine egne ved at skære en M12 vantskrue over på midten og svejse på enderne af et 3m langt 30x30mm firkantrør.
Koster dig typisk 100kr/st i materialer og tager måske 5 timer at lave, hvis du har adgang til en svejser.

Jeg overvejede faktisk volvoen, før Tossegubbe kom med et bedre forslag :-). Men det havde været svært pga. placering af tilbygningen mm.

Nu har jeg købt 10 stempler, ikke led-barre, men må finde på noget med klods eller lignende.
Kan desværre ikke svejse, selvom det står på ønskelisten at lære...
Nu går jeg ud og sætter stempler op!

Held og lykke! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.