Jeg har søgt lidt her på forummet omkring mit "dilemma" men har ikke fundet noget, så jeg opretter en ny tråd i stedet. Jeg skal snart begynde at sætte skillevægge op i vores renoveringsprojekt og kunne godt bruge lidt hjælp til at resonere om, hvordan jeg skal gøre dette. Et par ønsker:

* God lydisolering

* Vægge der kan klare at blive skruet i og at hænge ting op på

Min tanke har været at have 13mm gips yderst og have et lag OSB indenfor, så det bliver mere stabilt at hænge ting op på væggen og lettere at skrue ting op. Mange ser ud til at gøre sådan nu om dage.

Havde jeg kun brugt et lag gips, havde jeg tænkt mig at gøre sådan her: Sætte reglar med cc90 og indsætte kortler mellem reglarne, og så mineraluld i rummene mellem reglar og kortlinger. Jeg har lært, at jo færre reglar (altså jo større cc-afstand), desto bedre lydisolering. Ved at have cc90 kan man bruge 90-plader i stedet for 120, hvilket er meget lettere at håndtere.

MEN, hvis jeg vil have OSB inderst, bliver det mærkeligt at have cc90 mellem reglerne, fordi jeg så ikke kan forskyde samlingerne mellem OSB-laget og gips-laget, hvis jeg vil skrue gipset i reglarne og ikke kun i OSB-laget... Jeg kunne have sat reglarne med cc45 (så kunne jeg forskyde gipslaget en halv pladebredde, dvs. 45 cm), men det bliver en pokkers masse reglar, hvilket også burde forringe lydisoleringen.

Så hvad gøre? Bruge cc60 og derefter 120-plader med en halv plades overlapning, hvilket bliver træls, fordi 120-plader er meget mere besværlige end 90-plader?

Vggar.jpg

*suk*. Hvad er jeres meninger om dette?
/Kristian

Jeg ville nok have brugt den sidste mulighed...cc60.
Måske er det mere besværligt at håndtere pladerne, men lettere at passe sammen med det andet.
Derefter går det måske lidt hurtigere, da du dækker større areal per plade.

Uffe

Absolut cc60 og store plader (og en ven der hjælper med at bære...)

Apropos dette byggede Martin T en lydisolerende væg for nogle uger siden. Han brugte 90-plader, fordi de store ikke kunne bringes op i lejligheden. cc45 regler i stål og osb/gips overlappet. Denne væg var dog en ekstra væg udenpå en anden, og han fik bedre lydisolering ved at have tomrum mellem væggene.

Tak for svarene! Det ser ud til, at det er nødvendigt at bide i det sure æble og køre cc60 med 120-skiverne da altså...må vel bestikke en ven, så jeg har nogen, der kan hjælpe til ::)

Jeg fik et tip sidste efterår om, at det går fint at skrue gipsen i osb-pladerne.
Det gik helt udmærket.

Regel cc 60, osb 1200 og så gips 900. Så er det ikke så tungt med gips 1200, ca. 25-27 kg. Jo større plader, desto færre samlinger at spartle... og spartle... og spartle... og spartle.

Hvis du tager 1200-gips, så husk bare at starte med hele osb-plader hele tiden. Så du kan dele gipsskiverne i starten af hver væg.

Mats

Jeg har sat cc60 plyfa 1200 og gips 900 og det har fungeret udmærket. Var taknemmelig for at der fandtes denne størrelse på gipsen for den kunne jeg håndtere uden problemer

For at få god lydisolering kan du bruge forskudte stolper. Da stolperne ikke går gennem væggen, bør de ikke lede så meget lyd gennem.

• Diagram af forskudte reglar i en væg til forbedret lydisolering.
Jeg tror, at hvordan man placerer regler mm, ikke har så stor betydning for lydisolering. Noget som mange overser er at isolere under bærbjælken samt oven over hammerbåndet.

Selvom reglerne ligger tæt mod gulv/loft, er der plads til lyd. Har man spredt i loftet og hammerbåndet er sat mod disse, er det jo 22 mm spalte for lyden, hvis man ikke tætner her.

Tak for alle svar og synspunkter! Smart idé at lydisolere under syll og mellem hammarband og tag, det har jeg haft lidt tanker på.

cy_berg sagde:
Tak for alle svar og synspunkter! Smart idé at lydisolere under syllen og mellem rem og tag, det har jeg haft lidt tanker om.
Men hvad skal man bruge for type af isolering under syllen og mellem rem?
Almindelig isolering?

du kan anvende EPDM-gummi, drev det vigtigste er, at du får en nogenlunde tæt konstruktion....
angående 600 og 450 cc så er 600 bedre, men i dit tilfælde helt irrelevant fra et lydsynspunkt da du næppe har lydkrav over 54 dB. Mere styrende er isf valget af dimensionen på reglar 45 er dårligere end 70 som er dårligere end 95 osv...
Og spartelresonemanget kan du glemme, for det bliver typisk 1 mere skarv/3.6 metervæg, og det er næppe tidskrævende som sådan. Og det går heller ikke hurtigere at montere, hvis man regner hele metodtiden ind, men pyt med det...

Skal du bruge dig af tæt konstruktion, så bør du også efterlade ca 5 mm spring rundt om mod loft tilstødende vægge og gulv. Denne spring SKAL fuges med akustikfugemasse alt. latex.

Hvor køber man EPDM-gummi?
Antager at det bør være bredere/kraftigere format end det man køber til vinduerne?

mr Z sagde:
angående 600 och 450 cc så är 600 bättre men i dit tilfælde helt irrelevant fra et lydsynspunkt, da du næppe har lydkrav over 54 dB.
Men passer det virkelig? Burde en væg, der er regnet cc60, ikke være bedre lydisolerende end en væg regnet med cc45 (fordi der er færre reglar, der kan overføre lyd)?

I dit tilfælde så spiller det ingen rolle egentlig det er når du træder op på værdier omkring 60 dB som det kan have en vis indvirkning....Og i en almindelig bolig så behøver du internt inden for boligen ikke have mere end sig omkring 44dB lydreduktion mellem rummene. Og det kritiske punkt er ikke væggens konstruktion det er eventuelle døre, vinduer, ventilation og andre gennemføringer..

zingo sagde:
[quote author=cy_berg link=1143639443/0#8 date=1143699869]Tak for alle svar og synspunkter! Smart idé at lydisolere under syllen og mellem rem og tag, det har jeg haft lidt tanker om.
Men hvad skal man bruge for type af isolering under syllen og mellem rem?
Almindelig isolering?[/quote]

Nedenunder gjorde jeg sådan, at jeg tog en tynd strimmel almindelig glasuld, lagde på PU-lim. Dette skummer af fugten, som man enten lægger på inden eller fra luftens fugtighed.
Dette tætner fantastisk. Årsagen til at jeg limede var, at jeg har lagt gulvvarme under spånpladen, og kan kun skrue med korte skruer.

Ovenpå pakkede vi med isolering. Så det blev tæt.

Dette er til det lille toilet med bruser. Og står man ved væggen udenfor, hører man ikke, hvad man laver derinde.
Så har man jo altid en badeværelsestærskel ved døren, som slipper noget lyd igennem.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.