Hej!

Jeg står i begreb at ændre lidt i planløsningen på underetagen i min 1,5-plansvilla (Nässjöhus, byggeår 1979). Tanken er at rive væggen til soveværelset, samt flytte væggen til hallen ud omkring 80 cm for at få en større stue.

Nuværende planløsning ser sådan ud
Plantegning af 1,5-planshus fra 1979, viser nuværende vægge, rummene køkken, alrum, soveværelser, bad og hall markeret. Planlagt ændring af soveværelsesvægge.
og ønsket planløsning er som nedenfor
Plantegning af stueetagen i en 1,5-plansvilla fra 1979 med rum som soveværelser, køkken og stue markeret; mål er angivet.

Jeg overvejer, om jeg behøver at kontakte en fagmand for at få hjælp til at vurdere, om nogen af væggene er bærende, eller om det er muligt at gøre det blot ved at kigge på plantegningen. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så falder væggen til hallen sammen med en samling mellem to sektioner, men jeg ved ikke, om det siger noget.

Er der nogen der kan sige noget ud fra tegningerne ovenfor?

Taknemmelig for hjælp!

Den væg er med stor sandsynlighed bærende.

Det kan ikke aflæses ud fra din tegning. Selv hvis væggen, som du ønsker at fjerne, var bærende, ville spændvidden over stuen være for lang. Der må være noget andet, f.eks. en bjælke, som også bærer. Du skal udarbejde en sektionsplan, for at man kan forstå konstruktionen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.