Hallå byggere. Er i gang med at renovere stuen, tretex på hver væg. Bløde og ujævne så ini. Tænkte først på at sætte renoveringsgips på det hele, men føles lidt som snyd, så jeg begyndte at rive lortet af. Næsten hele huset er tretex. Bag tretexen sidder en slags råspont.
Tretexen målte 13mm, for at erstatte denne, passer vel 13mm gipsskiver perfekt? Er der noget negativt ved gips, udover at det ikke kan bære tungt, har jo spontan bagved så burde kunne sætte tv'et op med kun træskruer?
Har kun lavet lettere renoveringer før, så har brug for lidt mere kød på benene, kunne jeg mærke...
Har kun ét(!) eludtag i rummet, så burde vel egentlig fræse ud og sætte to mere, fræser elektrikeren eller er det noget, man kan gøre selv?
Gips direkte på, mindre arbejde for dig, selv spartlede jeg min tretex, og så på med renoveringstapet. Blev skide godt, men som du siger, så er den blød.
Jo, det er klart der bliver mindre nedrivningsarbejde, men der bliver jo mere arbejde ved døre og vinduer.. Nu har jeg revet en del, må se hvordan jeg gør på de andre vægge. Men i så fald kører jeg renoveringsgips. Spartle og tapet kan måske blive aktuelt i andre rum senere med væv og sådan noget fint
Vi har i et værelse sat renoveringsgips over tretex, som var dårlig, det blev godt! I et andet, ligesom dit hvor visse dele var beskadigede, skar vi ud og lagde "porös board" i og lagde så "torr remsor" mellem samlingerne, og derefter på med en glat renoveringstapet og så tapet, det fungerede også godt. Har man problemer med at det revner, er som nævnt "torr remsor" gode.
"Det bedste er at tage et tyndt papir, som maskeringspapir (Quickmasker papper) som findes i malerforretninger.
1. Man klipper det i en bredde på ca. 5 cm, lægger det i lidt vand, så det bliver gennemblødt, og placerer det centreret over samlingen på tretexpladerne. Vandet er mest til for at det skal sidde fast på væggen uden at falde ned.
2. Nu tager man og klipper et lidt bredere maskeringspapir på ca. 8-10 cm. Dette påfører man tapetlim på den ene side (som en tapetstrimmel) og klistrer det centreret over den lidt smallere strimmel, som når man tapetserer. Lad tørre. Færdig!
Det er vigtigt, at man laver strimmel 1 og 2 i nogenlunde hurtig rækkefølge. For når strimmel nr. 1 er tørret fra vandet, falder den ned.
Nu har man skabt en såkaldt tørstrimmel. Nu kan tretexpladerne bevæge sig lidt under strimlerne. Havde man limet strimlen direkte på samlingen, havde tretexen taget strimlen med sig, og det havde revnet."
Tretex er jo let at rive, ofte kan man bøje ned hele plader uden at de går i stykker. Jeg har revet det ned i alle rum undtagen ét, hvor det stadig sidder på to vægge.
Om du skal fræse elen ind, afhænger af, hvordan huset ser ud i øvrigt. Vi bor i en 1800-talsbygning, så når vi har renoveret rum, har vi valgt ikke at fræse elen ind, selvom det nogle gange har været fristende. I stedet har vi valgt sømmet el, som derefter er fugt ind og malet over, så det ser ud som om kablerne har siddet der siden Dackefejden.
Hej, mjo begyndt at rive går ret let. Fandt nogle elementrør bagved pladen, sad meget overfladisk i væggen jo kan være lidt pænt med udenpåliggende el faktisk så ikke bestemt mig endnu, med pæne klammer bare så
jo kan va lite snyggt med med utanpåliggande el faktiskt så inte bestämt mig än, med snygga klammers bara så
Det kræver en speciel slags elektriker for at lave flotte elarbejder. Svogeren er elektriker og arbejder med vedligeholdelse i en mine, så han syntes det var ret sjovt at få finlire for en gangs skyld. Blev helt fantastisk godt, da han hjalp os med køkkenet.
Jo men rigtig kabel og pæne klammer med, bliver sikkert godt! Dejligt at slippe af med tretexen, den går dog under gulvet og sidder fast der, så jeg måtte købe mig et multitool og save af. Måske ikke originalgulv da, lægger man ikke gulvet først og så plade ovenpå gulvet?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.