Hej, jeg tegner et udhus på 4,3 * 4,5 m. (tilbygning fra eksisterende bygning, som er til venstre på det vedhæftede billede).
Taghældning 17 grader.
På en side er det tænkt at have skydedøre/glaspartier med en bredde på 3740 mm ifølge vedhæftet billede.

Jeg har brug for lidt hjælp med en spændviddeberegning/dimensionering for at forstå, om det overhovedet er muligt at få en sådan konstruktion til at fungere?

Hvad kræves der af limtræsbjælke eller lignende mellem hjørnestolperne for at klare den spændvidde uden stolper mellem skydedøre/glaspartier?

Bjælkelaget er tegnet med 45 * 145 regler 60 cc og væggene er tegnet med 45 * 120 regler 60 cc.

Spær på billedet skal kun ses som en oversigtsbilled og ikke en endelig konstruktion, da disse er tænkt at blive købt færdige.

Snesone 2.5.

• 3D-model af et planlagt udestue på 4,3 x 4,5 m med åben tagkonstruktion, glasparti på en side og dimensioner markeret.
Senest redigeret:
Q qvirre sagde:
[link]

Her kan du lave beregningen.
Tak, jeg har set den side før, men sagen er jo, at det kun er en side, der skal være åben, de øvrige vægge burde jo kunne bygges med konstruktionsvirke, eftersom der er plads til regler. (Beregneren tager jo ingen hensyn til det.)

min overvejelse er, om jeg bare kan tage anbefalet limtræsbjælke over åbningen fra beregningen, men beholde resten af konstruktionen, også hjørnerne som består af sammensatte 45x120 regler.

Q
Ja, så kan du gøre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.