Hej alle kyndige byggere!

Jeg har fået inspiration fra en anden tråd her på forummet om at bygge en egen flytbar chin-up- & dipsstativ. Tanken er, at den skal kunne stå både ude og inde. Jeg har vedhæftet en tegning, som jeg har lavet, men vil gerne have hjælp til at vurdere konstruktionen og få de rigtige mål.

Træet jeg har tænkt mig at bruge er mest reglar på 45 x 120 mm.

Eksempler på overvejelser:

Kommer denne konstruktion til at stå stabilt?
Forslag til, hvordan den kan blive bedre?
Er målene rimelige for at det skal blive en behagelig træning?

Al feedback er meget værdsat!

// Linus

Flytbar chins- og dips-stativtegning med detaljerede mål: højde 1,95 m, bredde 0,84 m, og understøttende ramme på 1,50 m. Bygget i 45x120 mm reglar.
 
Tror at de 1950 høje regler risikerer at knække, når du laver dine chins, da de burde roteres 90 grader. Da vil de knække i den stive retning og dermed tåle mere. Ville heller ikke have stolet på stængerne, hvis også de skal udføres i træ. Der bør runde stålprofiler anvendes.
Havde nok selv hellere fremstillet den helt i stål, men hvis man regner lidt på det, så skulle det vel kunne lade sig gøre med træ også.
 
Aha, gode tips. Det virker jo logisk.. Ingen problemer med at vende reglerne.

Stængerne er tænkt at være i jern. Har nogle stabile rør derhjemme som blev til overs efter at have demonteret det gamle varmesystem.
 
Med de foreslåede dimensioner, 45x120, er der ingen risiko for, at bagstængerne knækker. Som du har tegnet holder de til en klods på godt 350 kg, som IngAndy foreslår, for cirka et ton.
De runde stænger ville jeg have lavet af 45 mm rundstav (har lidt overskydende trapperegel liggende). Det burde holde til Hulkens storebror (< 300 kg matchvægt). Lav ikke rundstængerne for smalle, det bliver ubehageligt og giver dårligt greb.
 
jeg læste chips og dip :) Havde jo blevet en del chips, du havde kunnet hænge på der
 
Bred den. 84cm er for smal. Tror også den vil have vælt tendenser hvis du kipper når du laver dine chins.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.