murak
Jeg har tænkt mig at bygge en carport med opbevaringsrum bagtil og har brug for hjælp til dimensionering af vægstolperne.

Væggen udefra og ind:
-Liggende panel 21x145
-Stående lægte for luftspalte
-Vindtæt dug/pap
-Vægstolpe 45x95 cc600mm eller tættere, med isolering
-Plywood skruet direkte i vægstolperne

Billede af "langsiden":

Byggetegning af carport med træramme, vægstrukturer og bjælker vist i perspektiv, inklusiv døråbning og vindue.

Gavlene (altså de lange vægge) vil have en syld 45x95, derefter stående 45x95 cc600mm og til sidst tagrem af en eller to 45x95 (har ikke besluttet mig endnu). Gavlene vil principielt ikke optage nogen last fra tagspærerne.

Langsiden (som i dette tilfælde er kortere end gavlene) vil på den ene side have dør og vindue ifølge billedet ovenfor, den anden vil kun have et vindue. Hvor tagspærerne hviler, vil jeg skrue lime flere stolper sammen for at danne en søjle. Mit spørgsmål er nu, hvor mange 45x95 stolper jeg bør skrue lime sammen for at kunne bære lasten fra tagspærerne? To, tre eller fire?

Jeg har med lidt hjælp fra et andet medlem på forummet regnet ud, at hver søjle (eller punkt hvor tagspæret hviler) vil blive belastet med ca. 15,3 kN. (tungt ydertag, let undertag og snezone 2,5 giver 0,9+0,25+2,5=3,65 kN/m2. Tag ca. 67m2 giver 245 kN for hele taget. Groft regnet giver tagspærerne anledning til 16 punkter/søjler som lasten skal fordeles på, dvs. ~15,3 kN/søjle)

Du kan bruge Træguiden (www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/ klik på søjler af konstruktionsvirke) for at finde svaret. 45x95 C 24 træ har en kippebelastning i den svage retning på ca. 19 kN ved en kipplængde på 1,2 m. I den stive retning er de tilsvarende værdier ca. 21 kN ved 2,4 m. Det betyder, at du kan bruge 45x95 C 24 træ, hvis du placerer stavene på midten, som giver støtte i den svage retning.

• Synes
murak
  • Laddar…
murak
Tak for dit svar!

21 kN i stive retning ved C24, 2,4m lyder jo fremragende.

Da væggen på billedet ovenfor er fyldt med døre og vinduer, kan jeg ikke kotle i svage retning. Løsningen på dette er at skrue lime flere stolper sammen.

På siden "Bæreevne for indbygget søjle/pille af konstruktionsvirke (kN)" står der i tabellen, at 2 stk. 45x95 C14 klarer 21 kN permanent last, men der står også, at knækning skal være forhindret i svage retning? Jeg tolker dette som, at søjlen skal kotles der, hvor den er 90mm bred, dvs. den retning, som jeg ikke kan kotle :/

Rimeligvis burde søjlen holde med god margen, hvis jeg skrue limer mindst 3 stk. 45x95 C24?

På billedet nedenfor er søjlerne ikke centreret under spær, er det ok set fra et styrkesynspunkt?

Bygningskonstruktion med træstænger, døre og vinduer; centrallyskom godt mellem rum og tagstol, med nogle elementer uden centrering under tagstolene.

murak murak sagde:
Rimeligvis burde stolpen holde med god margin, hvis jeg skrue-limer mindst 3 stk. 45x95 C24?
Ja,
murak murak sagde:
På billedet nedenfor er stolperne ikke centrerede under spær, er det ok med hensyn til styrke?
Ja.

• Synes
murak
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.