Hej. Jeg er ved at renovere min kælderstue og tænkte på at udskifte træpanelet i loftet til en glat hvid gipsloft.

Jeg har tjekket med Beijer her, og de siger, at man skal lave strøer, og det burde man gøre. Men jeg har en lofthøjde på 201 cm til bjælkelagets regler. Hvis jeg sætter strøer og gips på det, så bliver den nye lofthøjde nærmere 195 cm, og det slår man hovedet imod, når man går, og det vil man jo ikke.

Jeg tænker, at i stedet for at lave strøer, så kan man måske sætte 45x45 mellem bjælkelaget, så skruer man gipsen i dem og i bjælkelaget. Hvad tror I? Har I nogle andre tips?

//Gustaf

Selvfølgelig kan du sætte reglar mellem reglarne i bjælkelaget c/c 400mm, hvis du bruger 1200mm bredde på gipsen. Hvis du vælger 900 mm bred gips, skal du sætte reglarne på c/c 300mm.

Mikael_L
Kan et vævspændt loft være noget?

• Synes
Pielstick
  • Laddar…
Vi skal have spots i loftet, så det måske er lidt svært at fastgøre dem? Jeg ved faktisk ikke.

Mikael_L
Det gør det nok svært med sådan tag, ja.

Matti_75 sagde:
Selvfølgelig kan du sætte regler mellem reglerne i bjælkelaget c/c 400mm, hvis du bruger 1200mm bredde på gipsen. Hvis du vælger 900 mm bred gips, skal du sætte reglerne på c/c 300mm.
Hvis gipsen er 60cm brede? Skal man køre på c/c 30 der også?

Ja så skal du c/c 300mm.

Matti_75 sagde:
Ja då ska du c/c 300mm.
Hvordan skal man gøre med plasten skal man sætte den efter at jeg så har monteret reglarne og inden gipsen eller skal man sætte den på en anden måde?

Ja du inden blive vel svært (sværere), om du skal klemme op reglar mellem tagspær.

behøver man plast i et etageadskillelse?

Dette at du taler om gipsplader med 60cm bredde, indikerer at det handler om "loftgips" med skrå kanter?

Det bliver ikke et glat loft af det, det er meningen at fasene skal blive, det bliver ikke godt at spartle. Hvis du vil have et glat loft, bør du bruge almindelige gipsplader, fx 90 cm brede (lidt lettere at håndtere end 120cm).

For at forenkle monteringen bruger du en pladeløfter, som kan lejes for en billig penge, mange byggemarkeder låner dem ud gratis, hvis man køber gips der.

Ah. Då sagde Beijer forkert. :) Jo præcis som du siger er det sådanne loftgipsskiver som er anskaffet fra Beijer. Mærkeligt at byggesælgeren der ikke har mere styr på det end det. Han sagde, at disse er så utroligt nemme at spartle da de har affasede kanter. Jeg tænkte, at de burde have styr på det, så jeg købte dem i god tro. :(

Men så må jeg returnere dem og anskaffe 90cm almindelige gipsskiver i stedet. Skal tjekke med gipshiss. Havde tænkt mig at låne min far og svigerfar til at holde gipsen på plads, når man skruer, men med hiss lyder det som om det bliver nemmere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.