Hej!

Jeg har brug for hjælp til at dimensionere en bjælke for at erstatte en væg. Væggen er bærende, og bjælkelaget til overetagen er sammensat og hviler på den, væggen går gennem hele huset, som er knap 10 meter langt. Jeg har fjernet lidt over halvdelen af væggen og skal have op en bjælke. Spændet på bjælken bliver ca. 5,5 meter, og ingen søjler skal bruges bortset fra i enderne. Den vil ligge på passende søjler, der står på en muret væg i kælderen, og jeg vil udhugge og stikke den ind i ydervæggen samt et stykke ind i den eksisterende væg på den modsatte side.

Bjælken, som jeg har, er en IPE 200, men jeg synes, at det er lidt i den tyndeste ende. Den øverste etage består af to mindre rum og et lille toilet. Huset ligger i Västmanland i Västerås-området.

Jeg havde tænkt mig at montere bjælken i weekenden, men som sagt er jeg begyndt at få lidt kolde fødder. Er en IPE 200 nok med 5,5 m spænd uden søjle i midten? Jeg har flere bjælker, så om nødvendigt og hvis det hjælper, kan jeg eventuelt montere to ved siden af hinanden, men vil helst undgå det.

Taknemmelig for hurtige svar. :)

Mvh Evers

jeg er ingen konstruktør. Men jeg tror, at en væsentlig opgave er, hvor stor spændvidde det er i den anden retning, dvs. hvor meget gulvareal skal bjælken bære.

Indendørsbjælkelag skal dimensioneres til 200 kg pr. kvm, plus egenvægt, evt. vægge og evt. last, der kommer fra taget.

Huset er godt 7 meter bredt, så bjælkelaget har et spænd på godt 7 meter, 1 1/2 plan,

Jeg havde en lignende belastningssag, da jeg byggede for 1,5 år siden. Min overetage er totalt 7m bred og hviler i midten på en IPE bjælke. Jeg har fritliggende spær, så ingen ekstra last udover mellemdækket belaster bjælken.

Da jeg regnede på det, kom jeg frem til, at en IPE 240 var nødvendig for at klare bygningsreglementerne for nedbøjning. I betragtning af at en IPE 240 er dobbelt så stærk som en IPE 200, ville jeg nok sætte dobbelte bjælker for at sove helt roligt om natten.

Sådan her så det ud, min bjælke er selvfølgelig længere end 5,5m, men eftersom jeg har en søjle, får jeg en lignende belastningssag som dig.

• Person arbejder med trægulvinstallation i et rum under renovering, med værktøj på gulvet og rå vægge i baggrunden.
Uden at have regnet på det, ville jeg nok fraråde dig det. Holder sikkert i brudgrænsestadiet, men du risikerer store nedbøjninger samt stor svigt på bjælkelaget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.