Hej,
Vi skitser på en pergola, der skal fastgøres til huset på den ene side.
Vi vil helst undgå en stolpe, som ellers ville være naturlig på den ene langside, der bliver ca. 6m.
Spørgsmålet er, om det er muligt med en limtræsbjælke på 6m og i så fald hvilken dimension?
Har testet træguiden men bliver ikke klogere: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggd-carport/
Intet tag, men et metalnet på dele af pergolaen.
Snezone 1.5
Taknemmelig for hjælp her!
Vi skitser på en pergola, der skal fastgøres til huset på den ene side.
Vi vil helst undgå en stolpe, som ellers ville være naturlig på den ene langside, der bliver ca. 6m.
Spørgsmålet er, om det er muligt med en limtræsbjælke på 6m og i så fald hvilken dimension?
Har testet træguiden men bliver ikke klogere: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggd-carport/
Intet tag, men et metalnet på dele af pergolaen.
Snezone 1.5
Taknemmelig for hjælp her!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det bliver en variant af det indiske rebstykke, som vel hverken du eller jeg tror på. Den ydre bjælke skal have et ekstra fæste. Ønsker du ikke en pæl, kan du prøve med en wire, der er fastgjort i facaden lidt højere oppe. Eller så laver du en pylon, som holder taget på Nye Ullevi oppe.
Tak for svar! Bør nok have været tydeligere, indser jeg. Siden med 4577 mm vil blive fastgjort i husfacaden. Spørgsmålet er da, om man kan klare sig med en limtræsbjælke på ca. 6 m (i skitsen siden med 6244 mm), eller om der skal sidde en ekstra stolpe mellem den ydre stolpe i skitsen og husvæggen?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Haha, det var jo en lidt anderledes situation! Hvis det kun er en pergola, dvs ingen tagkonstruktion, behøver bjælken kun at bære sin egenvægt og nogle tværgående reglar. I så fald er det tilstrækkeligt med en limtræsbjælke i minimidimension, dvs 42x180 mm. Prutter du længden ned til 6 meter kan du bruge standardlængder, ellers skal du specialbestille (ingen besværligheder9.
Ja, det bliver jo lidt anderledes 
Den vægt der bliver ud over stommen bliver som du siger de tværgående reglar. Evt. metalnet eller perforeret plade over halvdelen. Usikker på netop den vægt men måske 100kg.
Hvis vi går op til 56*225 tror du den bærer spændet på 6m?
Den vægt der bliver ud over stommen bliver som du siger de tværgående reglar. Evt. metalnet eller perforeret plade over halvdelen. Usikker på netop den vægt men måske 100kg.
Hvis vi går op til 56*225 tror du den bærer spændet på 6m?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er et spørgsmål om meget lave belastninger. Hvad man skal tænke på er dels, at udemiljøet kræver, at man overdimensionerer, dels at man også skal tage æstetiske hensyn, dvs at det ser pænt ud over en længere tid. Dette er svært at vurdere. Jeg ville nok vælge 90x225.
Klik her for at svare


