Hej,

Vi skitser på en pergola, der skal fastgøres til huset på den ene side.
Vi vil helst undgå en stolpe, som ellers ville være naturlig på den ene langside, der bliver ca. 6m.
Spørgsmålet er, om det er muligt med en limtræsbjælke på 6m og i så fald hvilken dimension?
Har testet træguiden men bliver ikke klogere: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggd-carport/

Intet tag, men et metalnet på dele af pergolaen.
Snezone 1.5

Taknemmelig for hjælp her!
 
  • Pergoladesign med mål angivet i millimeter, viser en konstruktion med stolper og bjælker uden tag. 6 meters spændvidde er markeret.
  • Pergola skitse med dimensioner: 6m lang, fastgjort til huset; viser struktur med metalnet, uden tag, i snøzone 1.5.
Det bliver en variant af det indiske rebstykke, som vel hverken du eller jeg tror på. Den ydre bjælke skal have et ekstra fæste. Ønsker du ikke en pæl, kan du prøve med en wire, der er fastgjort i facaden lidt højere oppe. Eller så laver du en pylon, som holder taget på Nye Ullevi oppe.
 
  • Synes
  • Haha
David-O og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det bliver en variant af indiske rebsnummer, som hverken du eller jeg tror på. Den ydre bjælke behøver et ekstra fæste. Hvis du ikke vil have en stolpe, kan du prøve med en wire, der er fastgjort til facaden lidt højere oppe. Eller så laver du en pylon, der holder taget oppe på Nya Ullevi.
Tak for svar! Bør nok have været tydeligere, indser jeg. Siden med 4577 mm vil blive fastgjort i husfacaden. Spørgsmålet er da, om man kan klare sig med en limtræsbjælke på ca. 6 m (i skitsen siden med 6244 mm), eller om der skal sidde en ekstra stolpe mellem den ydre stolpe i skitsen og husvæggen?
 
Haha, det var jo en lidt anderledes situation! Hvis det kun er en pergola, dvs ingen tagkonstruktion, behøver bjælken kun at bære sin egenvægt og nogle tværgående reglar. I så fald er det tilstrækkeligt med en limtræsbjælke i minimidimension, dvs 42x180 mm. Prutter du længden ned til 6 meter kan du bruge standardlængder, ellers skal du specialbestille (ingen besværligheder9.
 
Ja, det bliver jo lidt anderledes :D
Den vægt der bliver ud over stommen bliver som du siger de tværgående reglar. Evt. metalnet eller perforeret plade over halvdelen. Usikker på netop den vægt men måske 100kg.
Hvis vi går op til 56*225 tror du den bærer spændet på 6m?
 
Det er et spørgsmål om meget lave belastninger. Hvad man skal tænke på er dels, at udemiljøet kræver, at man overdimensionerer, dels at man også skal tage æstetiske hensyn, dvs at det ser pænt ud over en længere tid. Dette er svært at vurdere. Jeg ville nok vælge 90x225.
 
Det bliver en ordentlig bjælke men måske ikke forkert! Kan jo faktisk se godt ud, når det bliver lidt grovere. Må overveje videre! Tak for tankerne (y)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.