Jeg skal bygge en knudetømret skur af en fer og not 45x145 regel, stående på fundamenter. Skurets mål bliver ca. 2,5x4m. Jeg overvejer at sætte bærende bjælker af 45x170 eller 195 og gulvås af samme dimension. I skuret vil der være en vedfyret sauna. Har nogle spørgsmål til jer, der ved.

Kan jeg klare mig med 2 bærende bjælker, eller har jeg brug for 3? Forhåbentlig er det nok at gøre skuret 2 meter bredt, men måske er der behov for 2,5 på grund af afstanden mellem saunaovnen og væggen.

Kan man have en knudetømret væg, der er 4m lang, uden en tværgående væg, der holder den sammen? Jeg vil have en væg inde, men den bliver fritstående og vil ikke bidrage til at stabilisere ydervæggen.

Bag saunaovnen tænkte jeg at mure en væg af mursten eller pudset leca. Jeg overvejer risikoen for, at pudsen eller murstensmærkerne suger fugt under saunabadet, og at jeg derefter risikerer frostsprængning i pudsen eller mørtelen, når det bliver koldt om vinteren. Saunaen vil være uisoleret og uden opvarmning mellem badene.

Jeg har heller aldrig knudetømret før, så jeg modtager gerne råd eller tips, der letter dette arbejde. Bliver en del udskæringer at lave.

Har testet lidt med nogle stumpestykker for at se, om man kan gøre det lidt rationelt og undgå at bearbejde hver udskæring enkeltvis. Spændte et par stykker sammen og med et enkelt sideanslag på håndoverfræseren fræsede jeg alle på én gang. Det gik hurtigt og med godt resultat. Med en enkel jigg kan man nok med præcision fræse så mange regler ad gangen, som man kan spænde fast. Dette tror jeg virkelig vil lette arbejdet betydeligt, da det bliver som et byggesæt af væggene, der så blot stables på hinanden. Min Festol 1010 er dog lidt i den svageste ende, må tage lidt ad gangen, en 1400 ville ikke være forkert. Træplanker med urfræsninger spændt sammen på et værksted, klar til montage i byggeprojekt.

Hvordan kører du med fræseren? Jeg tænker sav og stemmejern, men der er måske bedre metoder.

Matte_Nörden sagde:
Hvordan kører du med fræseren? Jeg tænker sav og stemmejern.
Sådan tænkte jeg også. Det virkede som et evighedsarbejde at få det gjort, så jeg prøvede at lægge flere reglar på højkant og fræse et 45mm spor tværs over alle på én gang. Jeg vendte dem og fræsede den anden side. En jig er nok god, når man fræser "rigtigt", så at målene bliver helt ens. Og en kraftigere fræser ville have været at foretrække for et hurtigere arbejde, men det må gå med min mellemstore.

Hej ! Jeg går med de samme tanker og har fundet en sav, der sælger spontat 44x170 mm.

Hvordan gik det med saunaen for dig? :)
Det ville være sjovt med nogle billeder og en beskrivelse, hvis du fik det i hus!

Mvh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.