Hej!
Jeg har læst mange tråde om bærende vægge, men desværre har jeg svært ved at identificere, hvilke vægge der er bærende i dette hus. Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kan hjælpe mig med det.
Jeg har vedhæftet originaltegninger af huset. Ifølge sælgeren har en tidligere ejer fjernet en bærende væg (væggen mod garderoben i hjørnet af stuen, ved ikke hvordan sådan en væg kan være bærende?!) og lavet en afveksling der.
Vi overvejer nu, om det er muligt at åbne op for væggen mellem køkkenet og stuen. I midten af huset er der en skorsten samt ventilationsrør, hvilket vi ikke vil røre.
Alle tips og tolkninger af tegningerne modtages med tak!
Jeg har læst mange tråde om bærende vægge, men desværre har jeg svært ved at identificere, hvilke vægge der er bærende i dette hus. Jeg ville være meget taknemmelig, hvis nogen kan hjælpe mig med det.
Jeg har vedhæftet originaltegninger af huset. Ifølge sælgeren har en tidligere ejer fjernet en bærende væg (væggen mod garderoben i hjørnet af stuen, ved ikke hvordan sådan en væg kan være bærende?!) og lavet en afveksling der.
Vi overvejer nu, om det er muligt at åbne op for væggen mellem køkkenet og stuen. I midten af huset er der en skorsten samt ventilationsrør, hvilket vi ikke vil røre.
Alle tips og tolkninger af tegningerne modtages med tak!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,121 indlæg
Standardmæssigt er de vægge, der er tegnet på sektionsplanen, bærende, og der kan også være bærende vægge omkring trapper for at understøtte etagedækket omkring trappehullet. Men huse fra den tidsperiode er ikke bygget efter nogen standard, men afhænger af hvilken retning etagedækket ligger, altså hvilke vægge der fungerer som støtte for etagedækket. I huse fra den tid er det altså bedst med en bygningskonstruktør, der tjekker på stedet.
Tak for dit svar! 🙏 Vi vil absolut bede en konstruktør kigge på det. Dog har vi endnu ikke fået adgang til boligen og ønskede derfor at få en foreløbig opfattelse af muligheden for at åbne op mellem stuen og køkkenet. Baseret kun på sektionsplanen – hvor stor er sandsynligheden for, at væggen mellem stuen og køkkenet er bærende?BirgitS sagde:
Standardmæssigt er de vægge, der er tegnet på sektionsplanen, bærende, og der kan være bærende vægge omkring trapper for at understøtte det bærende lag omkring trappehullet. Men huse fra den tidsperiode er ikke bygget efter nogen standard, og det kommer an på, hvilken retning det bærende lag ligger, altså hvilke vægge der fungerer som støtte for det bærende lag. I huse fra den tid er det derfor bedst med en bygningskonstruktør, der ser på stedet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,121 indlæg
Det er jo muligt at åbne op selv bærende vægge, det bliver bare lidt dyrere.
Normalt ser den hustype ikke ud til at have en så stor stue, men to mindre rum (spisestue+stue), og der er væggen imellem dem bærende, og ikke væggen mellem køkken og spisestue. I dit hus mangler der en væg under tagryggen, og man har ladet væggen mod serveringsgang og garderobe være bærende, hvilket gør, at jeg nødigt vil tro noget.
Normalt ser den hustype ikke ud til at have en så stor stue, men to mindre rum (spisestue+stue), og der er væggen imellem dem bærende, og ikke væggen mellem køkken og spisestue. I dit hus mangler der en væg under tagryggen, og man har ladet væggen mod serveringsgang og garderobe være bærende, hvilket gør, at jeg nødigt vil tro noget.
Du har ret! Ifølge sælgeren har en tidligere ejer fjernet en bærende væg (den der er markeret med rødt) og lavet en aflastning. På billede nummer 2 ser man, hvordan det ser ud i dag, efter at væggen mod garderoben er fjernet – det område er nu en spisestue.BirgitS sagde:
Det er jo muligt at åbne op, selv bærende vægge, det bliver bare lidt dyrere.
Normalt ser det ud til, at den hustype ikke har en så stor stue, men to mindre rum (spisestue+stue), og så er væggen mellem dem bærende, og ikke væggen mellem køkken og spisestue. I dit hus mangler der en væg under tagryggen, og man har ladet væggen mod serveringsgang og garderobe være bærende, hvilket gør, at jeg nødigt vil tro noget.
I betragtning af dette, undrer vi os over, om det er rimeligt at tro, at væggen mellem køkkenet og stuen ikke er bærende?
Klik her for at svare