Hej, jeg har brug for hjælp til konstruktionen af en terrasse. Jeg er i gang med en terrasse med målene 3600x5750m.
Den hviler på 9 stolper fordelt på 3 rækker. De to forreste rækker er nedgravet i jorden, mens den bageste række er speciel, fordi der er en støttevæg til huset under.
Terrassen er ikke forankret i huset, da jeg ønsker, at de skal kunne bevæge sig frit fra hinanden, hvis de vil bevæge sig.
På stolperne ligger så bærende bjælker 195x45 og gulvregler ovenpå det 145x45. Jeg har desuden sat ekstra "støtteben", der hviler på betonplader oven på jorden.
Problemet, jeg er stødt på, er, at konstruktionen "vipper", hvis jeg fremtvinger den bevægelse. Ikke fra side til side, der er den stum, men frem og tilbage bevæger den sig. Jeg ønsker jo, at den skal være helt stum, så nu har jeg brug for hjælp til, hvordan jeg kan "låse" konstruktionen, så den ikke "vipper".
Jeg overvejer, om jeg kan sætte regler på ydersiden eller undersiden af de bærende bjælker, så jeg låser dem fast sammen, om det ville gøre, at den så bliver stum? Tænker, at hvis jeg sætter dem på ydersiden, så fastgør jeg med 90 graders vinkeljern, som i sin tur "låser", alternativt skrue dem fast i underkanten på de bærende bjælker?
Eller bør/skal jeg gøre på anden måde for at få fjernet "vippen". Når jeg kun går på gulvet, er den jo stabil, men man vil gerne have, at det skal være helt stumt altid.
Min tanke er at sætte skørt rundt om, så jeg antager, at det i sig selv vil stabilisere en del. Men vil gerne høre meninger om nogen kan dette bedre
Begynd med at sætte krydsstag, foreslået 45x70 mellem de ydre piller i række 2 og 3. (De to bærende bjælker længst væk fra huset, med træstolper mellem bærende bjælke og pille.)
Hvis du synes, at det bliver tilstrækkeligt stabilt, kan du stoppe der. Det er dog nok en god idé at gøre det også i midten.
Selvom det er stabilt i siden, skader det ikke at gøre noget lignende der. Det bør fungere at sætte skråstænger fra den nedre del af stolperne* op til bærende bjælke i cirka 45 graders vinkel. Også her de to yderste bærende bjælker/pillerækker fra huset.
* Dem der er fastgjort i pillejern.
Börja med att sätta krysstag, förslagsvis 45x70 mellan de yttre plintarnas stolpar i rad 2 och 3. (De två bärlinorna längst ut från huset, med trästolpar mellan bärlina och plint.)
Om du tycker att det blir tillräckligt stabilt kan du stanna där. Är nog ändå bra att göra även i mitten.
Även om det är stabilt i sidled så skadar det inte att göra ngt liknande där. Det bör fungera att sätta snedstävor från nedre delen av stolparna* upp till bärlinan i ca 45 graders vinkel. Även här de två yttersta bärlinorna/plintraderna från huset.
* De som är fästa i plintjärn.
Då krysstag är nytt för mig, kan jag då sätta en regel på var sida om stolpen eller måste ”krysset” sitta på samma sida av stolpe om du förstår hur jag menar
Et spørgsmål til. Da plintrækkerne ikke sidder helt lige, bør jeg bygge på plintstolpen så reglen kommer lige, eller går det lige så godt at de sidder lidt "skævt" om du forstår, hvad jeg mener?
Antager at du mener mellem plintrækkerne? Ser ud som om plintrene måske ikke er helt i linje?
Uanset hvad går det fint at lade dem gå lidt skævt. Det kan ikke dreje sig om så store skævheder.
Når skråstøtterne går lidt skævt på den måde (også) så betyder det, at kraften får en lille del, som vil gå i sidled. Hvis skråstøtterne så også sidder i sidled, så optager de kræfterne.
Antager du mener mellem plintreraderne? Ser ud som om plintrene måske ikke er helt i linje?
Hvordan som helst, så går det fint at lade dem gå lidt skævt. Det kan ikke dreje sig om så store skævheder.
Når skråstiverne går lidt skævt den vej (også), betyder det, at kraften får en lille del, som vil gå i sidled. Hvis skråstiverne også er placeret i sidled, optager de kræfterne.
Der var ikke så stor forskel som jeg troede, da jeg kiggede nærmere, så jeg kørte videre. Jøsses hvilken forskel det blev i stabilitet. Jeg har dog kun sat kryds på de ydre, som du sagde. Den bevæger sig lidt, men nu er det en "naturlig" bevægelse, som jeg havde regnet med, da jeg ikke har forankret i huset. Men jeg skal stabilisere nogle flere, så bliver det nok helt roligt. STOR TAK!!
Det bør også være tilstrækkeligt med to diagonale afstivere i et V fra de forreste ydre stolper, der mødes ved midterstolpen i bageste række.
Skruelimede liggende 45x95 mod bærelinjernes underside.
Sådan her:
På billedet var kun den ene diagonalstiver sat på.
Alt andet "krafs" på billedet, som sidder på stolperne, er kun midlertidigt under byggeriet og blev fjernet, da
terrassen blev lagt.
Det bør også være tilstrækkeligt med to diagonalstag i et V fra de forreste yderstolper, der mødes ved midterstolpen i bageste række.
Skrues og limes liggende 45x95 mod bærelinernes underside.
Sådan her:
[billede]
På billedet var kun den ene diagonalstiver sat på.
Alt andet "krafs" på billedet, der sidder på stolperne, er kun midlertidigt under byggeriet og blev fjernet, da
trallen blev lagt.
/Göran
Tak! Skal tjekke dette ud.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.