Hej!

Jeg planlægger at bygge en indglasset terrasse, som skal kunne bruges mere eller mindre året rundt. Jeg har i dag en eksisterende terrasse med almindelig 28 mm terrassebrædder på 120 mm reglar, bygget ifølge alle kunstens regler.

Se nedenstående billede, der illustrerer mit spørgsmål, som sikkert er enkelt at besvare for tømrere/bygningsingeniører:

altan.png

Mine spørgsmål er antageligvis følgende:

* Hvordan skal "samlingen" mellem INDE og UDE være? Er det f.eks. korrekt at sætte glasprofilen på de gamle terrassebrædder, eller skal denne STÅ "INDE"? Hvordan gør jeg i så fald for at forhindre, at vand trænger ind under profilen? Eller er det korrekt at stille profilen på terrassebrædderne? Hvordan gør jeg i så fald for at vandet ikke skal gå ind under profilen eller mellem terrassebrædderne? Jeg kan ikke se, hvordan jeg skal kunne tætne ordentligt her.

* Jeg kommer på en af væggene til at bygge en almindelig trævæg med vinduer i. Her får jeg jo det samme problem med den regel, man lægger i bunden af væggen, den vil jo blive eksponeret for elementerne og risikerer at rådne, uanset om jeg lægger den på terrassebrædderne eller på INDE-gulvspånpladen.

Jeg har tænkt på f.eks. metalplade eller andet, men vandet kan jo løbe under metalpladen mellem de eksisterende terrassebrædder. Den eneste mulighed, jeg ser, er at lægge en slags plastik med drypkant udad, så vand, der kommer sidelæns, rammer plastikken og løber af, dvs. forsøge at indpakke alt, der IKKE må komme i kontakt med vand (spånplade, isolering, etc.). Denne plastik skal jo lægges lidt højere. Er det en fornuftig løsning?

Modtager gerne tanker og tips til, hvordan jeg skal gøre, jeg vil jo ikke have, at terrassen rådner væk eller mugner efter den første vinter og snesmeltning.

Under terrassen er der tørt med grus og singels, jeg har overvejet at lægge plastik her også for at undgå, at fugt trænger op fra jorden ca. 1 dm under singlet, men det er måske unødvendigt?

Hvor glasprofilen skal stå afhænger vel lidt af byggens højde på de forskellige gulve og listens udseende. Det forekommer nok begge dele. Tætning sker jo både med lister/plade og i kombination med fugemasse.
For bundreglen på væggen ville jeg have brugt en trykimprægneret regel. Offerplanke eller plade på ydersiden.
Vigtigt for en god funktion i begge ovenstående tilfælde er jo et veltiltaget udhæng på taget med regnvandssystem.

Kan der ventileres noget under? I så fald tror jeg, det er tilstrækkeligt.

Jeg mistænker, at din tegning måske ikke er helt skaleret i henhold til mængden af isolering?
Har du overvejet celleplast?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.