Vores gulv på badeværelset på førstesalen har sat sig ret meget (ca. 1,5 cm) og jeg er bange for, at det stille og roligt fortsætter. Dette skyldes afløbs-/rørføringer langs væggen i 50'erne, hvilket resulterede i, at gulvbjælker måtte saves over og "hænges" op ved hjælp af "jernprofiler" i en tværgående aflastning.

Noget er nu sket med denne konstruktion. Dumt nok undersøgte vi ikke dette, da vi lavede badeværelset om med flydespartel, gulvvarme og fliser. Hvad kan man gøre? Jeg overvejer at bygge en bogreol i stuen nedenunder, der "støtter" denne del af gulvet op som giver efter. Er det en god ide? og i så fald har du nogle gode tips til, når jeg konstruerer denne bogreol.

Mange tak på forhånd!

P
Hvis gulvet er sunket - Hvad er der så sket med væggene? Hvis de ikke har bevæget sig, er der en overhængende risiko for, at tætningslaget er revnet i gulv/vægvinklen, og badeværelset ryger igen. Surt.
Jeg ville starte med at fjerne fugemassen i vinklen og forsøge at fastslå, om tætningslaget er intakt eller ej, før jeg gik videre.

Sagen er den, at gulvet havde allerede sat sig, før vi lavede om i badeværelset. Muligvis er det sunket et par millimeter, men jeg tror/håber ikke, at tætningslaget er blevet ødelagt. På den anden side er dette på et gulvområde, der ikke vil have vand på sig (selvom det er et badeværelse ;)). Dog en god bemærkning!

ACME sagde:
Hvis gulvet er sunket - Hvad er der så sket med væggene? Hvis de ikke har bevæget sig, er der en overhængende risiko for, at tætningslaget er revnet i gulv/vægvinklen, og badeværelset ryger igen. Øv.
Jeg ville begynde med at fjerne fugemassen i vinklen og forsøge at fastsætte, om tætningslaget er helt eller ej, inden jeg gik videre.

Coronet sagde:
Sagen er, at gulvet allerede havde sat sig, inden vi lavede om i badeværelset. Måske har det sunket en millimeter, men jeg tror/håber ikke, at tætningslaget er blevet ødelagt.
Du skriver, at gulvet havde sat sig inden badeværelsesrenoveringen. Undersøgte du ikke dengang, hvordan etageadskillelsen så ud? Ved du, hvornår det satte sig, og på grund af hvad? Er du sikker på, at det skyldes de afvekslede bjælker? Det lyder som om dit hus er gammelt, at gulv og loft i ældre huse hælder er ikke usædvanligt. I mit kalkstenshus fra midten af 1800-tallet varierer lofthøjden ca. 12 cm i dagligstuen. Da jeg reglade op til et badeværelsesgulv, var der en ordentlig forskel på gulvbjælkerne. Gamle huse ser sådan ud. Men hvis du stadig ser bevægelser, så er det nok mere alvorligt, og hvis gulvet er sunket en eller to millimeter, siden du lavede badeværelset, så har du nok problemer. Er du i tvivl, så enten riv op og undersøg det, eller kontakt en bygningsingeniør. Svært at sige noget uden at vide mere.

Tompa

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.