Hej!

Efter 6 måneders totalrenovering og daglige besøg på Byggahus (fået enormt meget hjælp fra gamle tråde!) har jeg brug for lidt akut hjælp fra jer erfarne hjemmebyggere.

Jeg bygger om i køkkenet i en lejlighed fra 20'erne, hvor komfuret nu vil ende en meter fra åbningen til skorstenen. For at undgå at bygge en grim rørtrumme mellem emhætten og den gamle åbning foreslog min tømrer, at jeg fjerner to rækker mursten, så jeg kan få en kanal, hvor jeg kan trække et ventilationsrør og derefter pudse over. Det er en solid murstensvæg med naboen på den anden side, sandsynligvis bærende, men da det kun drejer sig om en meter, hævder tømreren, at det ikke vil påvirke stabiliteten.

At involvere bestyrelse, bygningsingeniører osv. er udelukket, da jeg ikke har tid/råd/overskud til en masse bøvl, men jeg ville bare høre, om nogen af jer har nogle synspunkter på projektet, før jeg går i gang.

Tak!!

Jeg har gjort noget lignende men borede et hul på ca 30 X 30 cm i fundamentmuren for at få min kulvert ind, det var et H-E s arbejde men gik fint. Men borede hullet der, hvor der er en dør over (på nederste etage). Jeg er som sagt ingen bygningsingeniør, men i en murstensvæg tror jeg ikke, det er noget større problem, men jo større hul man laver, desto mere svækker man stabiliteten, selvfølgelig.

Tak sølvsmeden! Her er hullet jo lidt længere og påvirker en lang række mursten ovenover, men belastningen ovenover bærer måske ud til siderne?!

Du kan også afveje på en relativt enkel måde ved at fræse den øverste fuge væk over hullet og ind 25 cm på hver side og indsætte en vinkeljern eller fladjern.

Du bor i en Andelsbolig, right?
Du MÅ IKKE gøre indgreb i bærende konstruktioner uden først at tale med bestyrelsen og høre, hvad de har at sige. Gør du det alligevel, kan du miste lejligheden.

Er enig, i en andelsbolig er det direkte dumt at overveje at påvirke bærende dele uden at have alt meget godkendt fra alle sider.
Det samme med vådrum der, man ønsker ikke at have sådanne skader, som det kan blive.

/Kent

Tak for jeres synspunkter, og jeg ved, at jeg burde søge tilladelse fra Styrelsen. I princippet er jeg enig med jer, men processen ville blive så omfattende, hvis jeg gik "by the book", at jeg hellere opgiver hele projektet i så fald.

Raceman og snickarboden, har I nogle synspunkter på selve styrkespørgsmålet? Nogen der har styr på, hvordan gamle teglhuse er konstruerede? Væggen er ganske vist af tegl, men jeg tror ikke, at den udgør en af de kritiske bærende konstruktioner, da den løber mellem ydervæggen og kernevæggen, som rimeligvis har større betydning.

Da burde det næppe være nogle større problemer, men for at undgå eventuelle problemer bør du tjekke med bestyrelsen og en bygningsingeniør.
Meget enklere med villaer vil jeg sige, og derfor er det dem, jeg foretrækker at arbejde med.

/Kent

hvad hvis alle naboerne i huset tænker som dig?

callumpetrie sagde:
Tak for jeres synspunkter, og jeg ved, at jeg burde søge tilladelse fra Bestyrelsen. I princippet er jeg enig med jer, men processen ville blive så stor, hvis jeg gik "by the book"
Hvordan ved du det? At spørge bestyrelsen og få et ja eller nej, koster ikke noget og går relativt hurtigt.

callumpetrie sagde:
Raceman og snickarboden, har I nogle synspunkter på selve styrkespørgsmålet? Nogen der har styr på, hvordan gamle teglhuse er konstruerede? Væggen er ganske vist af tegl, men jeg tror ikke, at den udgør en af de kritiske bærende konstruktioner, eftersom den løber mellem ydervæggen og hjertevæggen, som rimeligvis har større betydning.
I det store og hele umuligt at svare på, uden at vide hvordan huset ser ud i øvrigt, men gamle teglhuse til flerfamiliebrug plejer at være konstrueret som flere HHHHH med hjertevæggen i midten. Alle lejligheder, før i tiden, havde kakkelovne i hvert rum, og en del af de bærende tykke vægge, der går 90 grader mod hjertevæggen, indeholder med al sandsynlighed røg- og vent-kanaler. (gik ikke din egen kanal i denne væg? I så fald går dine naboers kanaler der også)

Dette er den primære grund til, at du først skal tale med bestyrelsen, som har tegningerne på huset og har styr på dette.

Kan blive træls at ikke have talt med bestyrelsen og så ødelægge andre lejligheders ventilation. Samme spørgsmål kan være opstået fra en anden, men blevet afvist efter undersøgelse, fordi væggene ikke er stærke nok. Hvad hvis dem, der bor ovenpå/under, får samme idé og undlader at tale med bestyrelsen, og væggen svækkes så meget, at den revner/sætter sig. Uanset hvad, hvis du skaber et problem, der har konsekvenser for konstruktionen, kan det blive smertefuldt dyrt.
Det handler ikke om at tale med bestyrelsen blot for sagens skyld "by the book", men for at tjekke om det overhovedet fungerer at give sig i kast med en bærende væg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.