7,866 læst ·
23 svar
8k læst
23 svar
Hjælp! En bærende bjælke er brækket.
Side 1 af 2
Hej! Jeg har registreret mig her, fordi jeg tror, jeg har et stort problem. Det er sådan, at jeg flyttede til et hus for en måned siden. Den tidligere ejer havde startet med at bygge et badeværelse fra grunden på anden sal, men ikke afsluttet det. Jeg er i gang med det nu, og det var da, jeg opdagede problemet. Jeg har åbnet gulvet i det planlagte badeværelse for at trække rør og sådan noget. Da det var isoleret med savsmuld (gammelt hus) mellem etagerne, tænkte jeg, at jeg skovler det ud og lægger rigtig isolering samtidig. Da jeg havde fjernet savsmuldet, så jeg, at en bærende bjælke, der gik fra en ydervæg til en muret hylde på skorstenspiben, bare var pænt afskåret cirka en meter fra skorstenspiben. Den var åbenbart i vejen for en murstensvæg, som han har muret op i køkkenet nedenunder, ser det ud til. Når jeg nu har gået og balanceret på bjælkerne, har loftet i køkkenet fået en bekymrende svaghed, og overskabene i køkkenet ser ud til at være sunket et par centimeter. Hvad gør jeg akut for ikke at forværre det? Og hvad gør jeg så? Det bliver jo et kæmpe ekstraarbejde. Dækker villaforsikringen sådan noget? Syn blev udført. Har jeg noget krav der? Jeg vil ikke ophæve handlen. Men som enlig rækker tiden dels ikke til at fikse alt dette selv. Heller ikke pengene rækker til at hyre folk til sådan et kæmpeprojekt.
stemple op loftet under og derefter veksle af bjælken mod andre bjælker? har han muret væggen op i bjælkelaget? lyder mærkeligt...
men overskabene i køkken plejer man jo at skrue i væggen, sidder de i loftet?
du må nok tage et billede, så findes der sikkert en løsning.
men overskabene i køkken plejer man jo at skrue i væggen, sidder de i loftet?
du må nok tage et billede, så findes der sikkert en løsning.
Senest redigeret:
Bjælken som er af går fra husets kortside til murstokken. Så har man sammensplejset bjælker, der går fra langside til langside over denne. Så den skal ligge som et støtte under, hvis I forstår?
Teglvæggen står ligesom frit uden nogen funktion andet end æstetisk. Men den er muret op i indersiden af loftet, hvorefter man bare har skåret bjælken.
Køkkenskabene er fra ikea, så de hænger vel bare i det tynde bagstykke i masonit? Antager at det er den, der begynder at give efter, når loftet presser på ovenfra. For væggen som de hænger på, virker okay.
Skal se om jeg finder mit kamera. Det ligger nok stadig i en flyttekasse et eller andet sted.
Men det her må have klasket sammen, inden jeg begyndte at arbejde med det. For han har bygget en væg til badeværelset, og der har han opstillet med brædder i midten under nederste regel, for at den ikke skal hænge i luften.
Teglvæggen står ligesom frit uden nogen funktion andet end æstetisk. Men den er muret op i indersiden af loftet, hvorefter man bare har skåret bjælken.
Køkkenskabene er fra ikea, så de hænger vel bare i det tynde bagstykke i masonit? Antager at det er den, der begynder at give efter, når loftet presser på ovenfra. For væggen som de hænger på, virker okay.
Skal se om jeg finder mit kamera. Det ligger nok stadig i en flyttekasse et eller andet sted.
Men det her må have klasket sammen, inden jeg begyndte at arbejde med det. For han har bygget en væg til badeværelset, og der har han opstillet med brædder i midten under nederste regel, for at den ikke skal hænge i luften.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 indlæg
Det lyder unægtelig som en fejl, der bør kvalificere som en skjult fejl. Hvis du søger på skjult fejl her på forummet, særligt i juridikdelen, vil du finde, at der stilles meget høje beviskrav. Men enkelt sagt skal det være en fejl, der ikke var muligt at opdage ved en grundig undersøgelse af ejendommen, og det skal også være en fejl, som man ikke har grund til at forvente på grund af f.eks. husets alder eller generelle tilstand.
Hvis der på købstidspunktet var nogle tegn på, at noget evt. ikke var i orden med denne konstruktion, er man som køber forpligtet til at udføre en mere dybdegående undersøgelse. En dybdegående undersøgelse kan eksempelvis betyde, at man går ind med et kamera via borehuller, eller at man røntger bjælkelaget.
I dette tilfælde kunne jeg forestille mig, at der evt. kunne have været tegn på, at gulvet havde sat sig, f.eks. en sprække under en fodliste, og i så fald er der risiko for, at en domstol ikke vil anse fejlen som skjult.
Hvis der på købstidspunktet var nogle tegn på, at noget evt. ikke var i orden med denne konstruktion, er man som køber forpligtet til at udføre en mere dybdegående undersøgelse. En dybdegående undersøgelse kan eksempelvis betyde, at man går ind med et kamera via borehuller, eller at man røntger bjælkelaget.
I dette tilfælde kunne jeg forestille mig, at der evt. kunne have været tegn på, at gulvet havde sat sig, f.eks. en sprække under en fodliste, og i så fald er der risiko for, at en domstol ikke vil anse fejlen som skjult.
Besigtigelsesmanden sagde ikke noget. Men jeg må nok tjekke, hvad der indgik i min besigtigelse, før jeg kritiserer ham. For jeg valgte nok ikke den mest detaljerede besigtigelse...
De eneste tegn man kunne have set på forhånd er, at loftet i køkkenet hænger lidt på midten. Kitstrimlerne mellem et overskab og murstensvæggen er mærkeligt ødelagte. Samt at en liste, der går fra gulv til loft for at dække mellemrummet rundt om køleskabet, er bøjet som en bue indad.
Kan man få en ekspert herud til at vurdere, om det er en skjult fejl eller ej, uden at den tidligere ejer får det at vide? Jeg vil jo ikke sætte karusellen i gang, hvis det ikke bliver til noget.
De eneste tegn man kunne have set på forhånd er, at loftet i køkkenet hænger lidt på midten. Kitstrimlerne mellem et overskab og murstensvæggen er mærkeligt ødelagte. Samt at en liste, der går fra gulv til loft for at dække mellemrummet rundt om køleskabet, er bøjet som en bue indad.
Kan man få en ekspert herud til at vurdere, om det er en skjult fejl eller ej, uden at den tidligere ejer får det at vide? Jeg vil jo ikke sætte karusellen i gang, hvis det ikke bliver til noget.
så er jeg med, hvis det er muligt at sætte en stolpe under den afkapped bjælke, ville det være den enkleste løsning, men den lander måske dumt så, alternativt støtte op bjælkelaget og skifte den kappede bjælke med en, der når til skorstenen.Osis sagde:Bjælken som er af går fra husets kortside til skorstenen. Så har man sammensat bjælker, som går fra langside til langside over denne. Så den skal ligge som en støtte under, hvis I forstår?
Murstensvæggen står ligesom frit uden nogen funktion overhovedet udover æstetisk. Men den er opmuret i indersiden, hvorpå man bare har kappet bjælken.
Køkkenskabene er fra IKEA, så de hænger vel bare i den tynde bagplade i masonit? Antager at det er den, som begynder at give sig, når loftet presser på ovenfra. For væggen, som de hænger på, ser ud til at være i orden.
Skal se om jeg kan finde mit kamera. Det ligger nok stadig i en flyttekasse et eller andet sted.
Men det her må have kollapset, før jeg begyndte at gå på det. For han har bygget en væg til badeværelset, og der har han understøttet med brædder i midten, under den nederste regel, for at den ikke skal hænge i luften.
Ja jeg overvejede at banke det øverste lag tegl løs og skifte bjælken. Så bør den gå frit over teglvæggen ind til murstocken, hvis jeg hæver den til det rette niveau. Problemet er jo, at jeg ikke kan hejse bjælkelaget op, eftersom han har bygget en væg oven på det skæve gulv. Så den skal rives. Selvfølgelig er rummet på den anden side nyrenoveret. 
For at skifte bjælken skal jeg så rive det nye gulv op i samme rum samt rive loftet i det nyrenoverede køkken ned. Bliver så træt!
En stolpe under er nok ikke en holdbar løsning. Tror den kommer til at stå lige foran køleskabet. :/
For at skifte bjælken skal jeg så rive det nye gulv op i samme rum samt rive loftet i det nyrenoverede køkken ned. Bliver så træt!
En stolpe under er nok ikke en holdbar løsning. Tror den kommer til at stå lige foran køleskabet. :/
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Osis sagde:
Nix, forkert opfattet.
Vinkelbeslagene, som man skruer fast i væggen, er i sin tur skruet i sidestykket, med to skruer i hver.
Bagpladen indgår slet ikke i forbandet.
Men, for at vende tilbage til sagen:
Hvis mellembjælkelagets regel er kappet for at give plads til den opmurede "æstetiske" køkkenvæg,
burde de tilbageværende korte gulvbjælker kunne forankres, "hænges op", i den nye teglvæg?
Hvordan er teglvæggen opstillet? er der noget under den, der kan optage lasterne fra overetagen?
PS
Ekofiber, hästkött, Saab
Senest redigeret: