Hej, jeg skal bygge et hegn nu i løbet af ferien og kunne bruge nogle tips til, hvordan man skal gå til værks.
Indhegningen bliver ca. 2000 m2, selve hegnet skal være af hønsetråd.

Hvordan får jeg bedst stolperne ned i jorden?
Hvor langt imellem stolperne kan jeg have dem?

Min første tanke er disse spyd, som man banker ned, men det bliver omkring 80-100 stolper, der skal ned, og jeg kan kun forestille mig, hvor besværligt det bliver :)
Det er god jord, ingen sten eller lignende.

Hønsetråd bider hunde sig igennem uden problemer, de kan også sidde fast med kløerne, hvis de får for sig at klatre ud (jeg har set alle varianter :rolleyes:).
Hvor store er hundene?

Hønsetråd bliver nok temmelig svagt for hunde, det holder måske et stykke tid, men giver nok efter før eller siden. I Finland findes der noget, der kaldes hundehegn, som er lavet af grovere galvaniseret stål med større masker (50x100mm har jeg for mig). Det bliver selvfølgelig en del dyrere end hønsetråd, jeg har for mig, at rullerne koster rundt 150€/st for 20 meter (2 meter højt). Køb færdigspidset 2,5 meter høje imprægnerede pæle til hegnet, disse finder du hos alle landbrugsforhandlere.

Hønsenet kan en mindre hund også krybe igennem, da det er let at løfte mellem stolperne, uanset hvor hårdt du strækker nettet.
Jeg lavede en hundegård (eller snarere en løbegård bag huset) med hønsenet nogle steder, men har overvejet at udskifte det med et rigtigt hegn i stedet.

Finndjävel sagde:
Hønsetråd bliver nok ret svagt for hunde, det holder måske et stykke tid men giver nok efter før eller senere. I Finland findes der noget, der kaldes netop for hundehegn, som er lavet af grovere galvaniseret stål med større masker (50x100mm, som jeg har forstået det). Det bliver selvfølgelig ret meget dyrere end hønsetråd, jeg mener, at rullerne koster omkring 150€/stk for 20 meter (2 meter højt). Køb færdigt spidsslebne 2,5 meter høje imprægnerede stolper til stakittet, disse finder du hos alle landbrugsforhandlere.
er de færdigspidsslebne stolper lettere at banke ned end jernspidserne?
står de tilbage en længere tid også? :rolleyes:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.