9,953 læst ·
25 svar
10k læst
25 svar
Hej, jeg tænkte på at bygge færdige betonvægge selv
Medlem
· kronoberg
· 1 528 indlæg
Du ved, at du sandsynligvis begynder at bevæge dig ud på ret dybt vand, ikke?
Løber rundt som elektriker på byggepladser, og de vægge, som de støber, slår de op på en time, målt og støbt. Nu taler vi mænd, der arbejder med dette dagligt. Har udstyr som vibratører og rigtige stabile forme, der tåler det enorme tryk, som betonen skaber, før den hærder. Beton er utroligt varmt! En kold vinterdag, når formen fjernes, er betonen så varm, at man kan tø handskerne på den. Bøsninger, der fastgør formen, så den ikke bukker, er ganske kraftige, 4-5cm gevindstang! som holder det hele sammen.
Hvor meget tror du, en form vejer, eller vigtigst af alt, den kommende væg?
Der findes mange forskellige typer beton. Forskellig beton bliver forskellige glatte, og hvordan vil du få formen af den støbte væg?
Hvordan har du tænkt med armering og fx eludtag og vinduer og døre? Det er ikke noget, man lige kan købe i en almindelig butik.
Har du tænkt det ordentligt igennem? Vil du løbe med 2 spande og fylde formen, når betonbilen kommer, eller vil du stå med en slidt tromle selv og støbe lidt, når du får tid? Hvis du skal have en pumpebil, kan du lige så godt bestille færdige blokke og have en hjullæsser, gravemaskine eller det eneste rigtige, en kran, der placerer blokkene på plads.
Løber rundt som elektriker på byggepladser, og de vægge, som de støber, slår de op på en time, målt og støbt. Nu taler vi mænd, der arbejder med dette dagligt. Har udstyr som vibratører og rigtige stabile forme, der tåler det enorme tryk, som betonen skaber, før den hærder. Beton er utroligt varmt! En kold vinterdag, når formen fjernes, er betonen så varm, at man kan tø handskerne på den. Bøsninger, der fastgør formen, så den ikke bukker, er ganske kraftige, 4-5cm gevindstang! som holder det hele sammen.
Hvor meget tror du, en form vejer, eller vigtigst af alt, den kommende væg?
Der findes mange forskellige typer beton. Forskellig beton bliver forskellige glatte, og hvordan vil du få formen af den støbte væg?
Hvordan har du tænkt med armering og fx eludtag og vinduer og døre? Det er ikke noget, man lige kan købe i en almindelig butik.
Har du tænkt det ordentligt igennem? Vil du løbe med 2 spande og fylde formen, når betonbilen kommer, eller vil du stå med en slidt tromle selv og støbe lidt, når du får tid? Hvis du skal have en pumpebil, kan du lige så godt bestille færdige blokke og have en hjullæsser, gravemaskine eller det eneste rigtige, en kran, der placerer blokkene på plads.
At støbe vertikalt er nok ikke en mulighed for amatører. Men horisontal støbning kan enhver med lidt erfaring med betonarbejde klare. Du armerer og støber lag for lag, forbinder lagene med forskellige "ankre", det er præcis den samme produktionsmetode som i en betonfabrik. Den eneste forskel er, at du gør det på stedet, på byggepladsen. En betonfabrik tager mindst 2000 kr/kvm for færdige elementer, gør du det selv på stedet kan du klare det for 700-800 kr/kvm.
Vægten ligger på ca. 0,5 ton per kvadratmeter færdig vægmodul, med de lagtykkelser jeg nævnte i det forrige indlæg, som er passende for småhuse. Det er i praksis muligt at håndtere op til ca. 50 kvm, dvs. 25 ton som max. Men så har du for eksempel en hel gavl til et småhus i ét stykke. At lægge fulddækkende kanalisering i væggene til el osv. tror jeg, det er bedst at undlade, det bliver bare besværligt at få det til at passe sammen og at montere sammen, når man skal forbi vægsamlinger og evt. hjørner. Bedre at planlægge for, at kanalisering findes enten i bundpladen eller i loftet.
Vægten ligger på ca. 0,5 ton per kvadratmeter færdig vægmodul, med de lagtykkelser jeg nævnte i det forrige indlæg, som er passende for småhuse. Det er i praksis muligt at håndtere op til ca. 50 kvm, dvs. 25 ton som max. Men så har du for eksempel en hel gavl til et småhus i ét stykke. At lægge fulddækkende kanalisering i væggene til el osv. tror jeg, det er bedst at undlade, det bliver bare besværligt at få det til at passe sammen og at montere sammen, når man skal forbi vægsamlinger og evt. hjørner. Bedre at planlægge for, at kanalisering findes enten i bundpladen eller i loftet.
det bliver dyrere at begynde med at fremstille betonelementer selv, når man er tømrer, som privatperson ville man tjene på detBygger i betong sagde:At støbe vertikalt er nok ikke en mulighed for amatører. Men horisontal støbning kan enhver med lidt erfaring i betonarbejde klare. Du armerer og støber lag for lag, forbinder lagene med forskellige "ankre", det er præcis den samme produktionsmetode som i en betonfabrik. Den eneste forskel er, at du gør det på stedet, på byggepladsen. En betonfabrik tager mindst 2000 kr/kvm for færdige elementer, gør du det selv på stedet kan du klare det for 700-800 kr/kvm.
Vægten ligger på ca. 0,5 ton pr. kvadratmeter færdig vægmodul, med de lagetykkelser jeg nævnte i forrige indlæg, som er passende for parcelhuse. Det er praktisk muligt at håndtere op til ca. 50 kvm, dvs. 25 ton som max. Men så har du f.eks. en hel gavl til et parcelhus i ét stykke. At lægge en samlet kanalisering i væggene til el osv. tror jeg er bedst at lade være, det bliver bare besværligt at få det til at passe sammen og at montere, når man skal forbi vægsamlinger og evt. hjørner. Bedre at planlægge for, at kanalisering findes enten i bundpladen eller i loftet.
Fuldt muligt. Har læst om en fyr i vores østlige naboland, som byggede en maskinhal på denne måde. Det stod om dette på Maskinisten.net. Personen i spørgsmålet havde det samme indlæg på Byggahus, men, responsen udeblev, hvorfor jeg tror, han kun lavede et indlæg. Vil huske, at han bl.a. brugte et lad fra en lastbil.
Vi bor i et hus med horisontalt støbte (på stedet) sandwich-elementer. Mere information findes i denne tråd:
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/86997-gjuta-prefabvaggar-sjalv.html
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/86997-gjuta-prefabvaggar-sjalv.html
Senest redigeret:
Er i gang med at bygge et betonhus lavet af sandwichvægge, som vi har bestilt, da de kræver stor arbejdsindsats, men også taget er af beton for at få et køligt indendørsklima. Vi har bygget både hus og garage på denne måde. I fremtiden håber vi på et hus, der kræver lidt vedligeholdelse og meget lave opvarmningsomkostninger.
Klik her for at svare