Hej, jeg skal bygge en garage med 19*19 lecablokke. Fra gavl til gavl skal der ligge en hea 240 bjælke, som bjælkelaget skal indfældes i. Mit spørgsmål handler om, hvordan man lægger hea-bjælken på lecavæggen. Kan man lægge jernbjælken direkte på lecavæggen, eller er der brug for noget mellem væg og bjælke (f.eks. træregel, støbt klods eller plade) som bjælken hviler på?

Med varme hilsner Jakob

Dette afhænger af, hvor stor last du får i bjælken, som skal tages op af lecan. Du kan være nødt til at sprede lasten ud over et større område. Du skal beregne dette for at vide, hvad der kræves i oplag for bjælken.

Tak for svaret! Jeg forstår præcis, hvad du mener. Nu til nogle opfølgende spørgsmål. Hvad er det, man behøver at vide for at beregne, hvilket oplag der kræves? Loftsrummet over garagen vil i fremtiden blive et badeværelse med et gulvareal på ca. 4*6,5m. Findes der ingen standardløsninger (når det gælder valg af materiale), når man lægger en hea-bjælke på lecamur? Jeg overvejer i øjeblikket at støbe en sokkel som oplag, hvad tænker du om den løsning, Matti_75?

Leca har en trykstyrke på 3N/mm2 og dine anlæg for bjælken bliver 190x240 mm i hver ende hvis jeg forstår dig rigtigt hvilket i så fald giver 190x240x2x3 = 273600 Newton, så hvis du lægger bjælken direkte på lecan så tåler det en belastning på max 27 ton hvis lasten er jævnt fordelt på bjælken.

Senest redigeret:
Du vil nok hæve opbygningen noget 10-tal millimeter, så balken ikke, når den bøjer ned, skaber en kross-zon yderst på leca-blokken. Du burde måske også beregne lidt på nedbøjningen.

Hej larsbj, tak for beregningen! Hvis jeg har forstået det rigtigt, så kan man eksperimentere med lasten på lecavæggen ved at øge opbakningen fra de oprindelige 19 cm (men det burde vel ikke blive mere end 27 tons belastning fra loftsrummet, eller)? Hvad tænker du om, hvordan man rent praktisk skal gribe det an? Lægge bjælken direkte på lecaen eller på en form for opbakning?

Smart indlæg, det havde jeg ikke tænkt på overhovedet! Så der er altså endnu mere, man skal regne på (ønsker nu, at jeg var mere opmærksom i matematiklektionerne i skolen). Findes der en nem måde at beregne nedbøjningen på og dermed se, om der er nogen "kross-risk"?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.