Hej
Min nabo har brug for hjælp
De skal sætte et hegn op på en allerede bygget træterrasse, men de ved ikke, hvordan de skal fastgøre stolperne, som de allerede har købt. Stolperne er 900 mm høje og 95*95.
De har købt stolpesko med fransk træskrue.
Jeg er bange for, at det ikke holder, og at skruen vil sprække terrassebrædderne, der ligger der i dag.

Har nogen et andet forslag?
Min nabo ville blive meget glad!

Et foto eller skitse/tegning ville gøre underværker ved et sådant spørgsmål....

/Ingenjören

Det bliver ikke pænt med stolpesko og desuden ustabilt og svagt. Det er ikke så besværligt at løsne terrassebrædderne, hvor stolperne skal stå, så man kommer til reglen under. Stolpen fastgøres i reglen med to vognbolte. For at undgå slør efter nogle år er det bedst at lime med byggelim, inden man strammer til, og bruge store firkantede skiver (billige på biltema) på begge sider af bolten. Man bør dog efterspænde efter et-to år. Terrassebrættet fjerner man så det passer rundt om stolpen. Hvis man vil have det endnu mere stabilt, skal man tage stolpen halvvejs rundt om reglen og limskrue en planke fast på hver side af stolpen helt op (samt to gennemgående vognbolte i reglen), så kan ingen rykke det en millimeter, det lover jeg.

Hvis han absolut skal bruge stolpeskoene, så bør man forbore, så revner terrassen ikke.
/CC

Hvor langt ned til jorden er det? en variant kan være at lade nogle af stolperne gå ned til en støbt plint i jorden.

Jeg har set, at Coop Forum sælger en stolpesko frø plantunderlag. Som tidligere person sagde, forbor. Stil denne på en liggende bjælke under terrassen, som hviler på en plint. Men den bliver ikke stabil i sidled som en støbt plint, så det gælder om at du sætter fast taget solidt.

mvh Po.

Er helt enig med Chris, det ville jeg have gjort.
Stolpesko på plant underlag bliver sikkert ustabilt, og at støbe pælen ned kræver, at du frostsikrer den, ellers kommer den til at løsne sig langsomt men sikkert.
Jeg er skeptisk til, at det ser pænt ud med støbte pæle.

Hvis hegnet er lige, dvs. ikke går rundt om noget hjørne, er det ikke sikkert, at det bliver tilstrækkeligt stabilt, selv med Chris løsning. Jeg har prøvet begge varianter på mit terrassebyggeri, og det mest stabile er helt klart der, hvor stolpen går ned i en sokkel.

Men det er selvfølgelig to forskellige ting at supplere en eksisterende terrasse med gelænder og at bygge en ny. Hvis man fra starten ved, at man skal have gelænder, lader man jo gelænderstolperne bære bærelinjen. Kan forestille mig, at i din nabos tilfælde bliver det lag på lag med yderligere stolper ned i jorden.

fremag sagde:
Fast det er såklart to forskellige ting at supplere en eksisterende terrasse med rækværk og at bygge en ny. Hvis man fra starten ved, at man skal have rækværk, lader man jo rækværksstolperne bære bærelinjen. Kan tænke mig, at i din nabos tilfælde bliver det lag på lag med yderligere stolper ned i jorden.
Langt fra sikkert. Ofte vil man have hegnet et helt andet sted end bærelinjerne, og så er det nemmere at fastgøre stolperne i en regel (á la chris47). Derudover fastgør man jo meget smidigt bærelinjen direkte i plinternes stolpesko uden stolper.

Jeg skulle have løsnet den yderste tralle. Ladet stolperne gå ned et stykke under reglen, måske 30 cm, fæstet dem i reglen med enten skruer eller sømplader, fæstet et stag fra den nederste del af stolpen tilbage skråt op mod reglen. Nogen der forstod? Næh!

• Synes
Carpan og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.