Hej,
Jeg skal lige til at påbegynde byggeriet af et hegn, og jeg kunne godt bruge lidt råd omkring dimensionerne på sømreglen samt en flot fastgørelse af spjældene. Stolperne fastgøres i stolpespidser, som står i ler.
Tænkte dimensioner er:
Stolpe 70x70mm cc1000mm
Sømregel 45x28mm
Spjæld 45x25mm
Er sømreglen for svag? Jeg vil primært have den, fordi jeg tror, det ser bedre ud æstetisk, at den ikke har samme dimension som stolperne.
Har nogen erfaring med en pæn og så skjult fastgørelse som muligt? Jeg har kigget på skjulte terrasseskruer, men da spjæld og sømregel kun er 52mm, er jeg usikker på, om man kan skrue skråt (45 grader) uden at skruen kommer ud på bagsiden.
Stolper og sømregel købes ubehandlet og skal males, spjæld købes grundmalede og skal kun dækkes med maling.
Jeg har lavet en skaleret, men ikke så pæn, tegning som jeg vedlægger.
Taknemmelig for al den input, jeg kan få.
Jeg skal lige til at påbegynde byggeriet af et hegn, og jeg kunne godt bruge lidt råd omkring dimensionerne på sømreglen samt en flot fastgørelse af spjældene. Stolperne fastgøres i stolpespidser, som står i ler.
Tænkte dimensioner er:
Stolpe 70x70mm cc1000mm
Sømregel 45x28mm
Spjæld 45x25mm
Er sømreglen for svag? Jeg vil primært have den, fordi jeg tror, det ser bedre ud æstetisk, at den ikke har samme dimension som stolperne.
Har nogen erfaring med en pæn og så skjult fastgørelse som muligt? Jeg har kigget på skjulte terrasseskruer, men da spjæld og sømregel kun er 52mm, er jeg usikker på, om man kan skrue skråt (45 grader) uden at skruen kommer ud på bagsiden.
Stolper og sømregel købes ubehandlet og skal males, spjæld købes grundmalede og skal kun dækkes med maling.
Jeg har lavet en skaleret, men ikke så pæn, tegning som jeg vedlægger.
Taknemmelig for al den input, jeg kan få.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 indlæg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6,615 indlæg
Behøver du virkelig så mange stolper?
Jeg planlægger ca. 2m-sektioner, dog har jeg en betonmur, som stolperne skal fastgøres i og grovere dimensioner på staketsålene (50x75).
Men færdige staketsektioner plejer vel at være ca. 1,8 m brede?
Jeg planlægger ca. 2m-sektioner, dog har jeg en betonmur, som stolperne skal fastgøres i og grovere dimensioner på staketsålene (50x75).
Men færdige staketsektioner plejer vel at være ca. 1,8 m brede?
Havde samme tanke i starten, dog med 95x95. Men mine naboer, der har liggende ribber på deres hegn, har 70x70-stolper med cc 1000, derfor har jeg valgt det samme.richardtenggren sagde:
Klik her for at svare