Hej! Jeg har brug for at bygge et hegn rundt om min sommerhustomt og ville sætte pris på lidt feedback.

Kort baggrund: Jeg har et sommerhus i et område, der i stigende grad er plaget af vildsvin. Vi har besøg flere gange om ugen, tomten begynder at ligne en krigszone, og ingen af husmoderråd hjælper. Flere og flere beboere i området anskaffer sig elektriske hegn med enten hvide plastikstolper eller runde træpæle, men jeg har tøvet, da jeg mest ser ulemper med bl.a. vedligeholdelse.

Forudsætninger: Tomten er omkring 60 x 60 meter og ligger på en skovskråning, terrænet er kuperet, og der er fjorten meters højdeforskel mellem de højeste og laveste punkter. Der er åbne områder, men også flere hundrede træer. Jorden er stenet, og der er klippe i eller tæt på overfladen flere steder. (Jeg forstår forskellen mellem tomt og fastighet, i dette tilfælde er de det samme, så vi kan springe den diskussion over.)

Situationen er blevet uudholdelig, og jeg er begyndt at overveje mulighederne for at bygge et rigtigt hegn i trykimprægneret træ, som kræver minimal vedligeholdelse, men stadig holder svinene ude.

Jeg forestiller mig stolper med to meters mellemrum med tre udvendige regler. Overkanten på den øverste regel vil være ca. 90 cm over jorden, underkanten på den nederste ca. 15 cm over jorden. Stolperne får lov at stikke 10 cm op over reglerne, hvis jeg i fremtiden har brug for at supplere med f.eks. en elektrisk tråd øverst. Jeg tror, at jeg har brug for at sætte et skråbånd bagpå på omkring hver tiende stolpe for lidt stabilitet.

Jeg regner med, at der er brug for omkring 140 stolper for at få det til at fungere rundt om porte, parkeringspladser m.m. Min stille forhåbning er, at jeg kan bruge jordankre af forskellige slags til mindst halvdelen af dem. For resten må jeg grave og støbe stolpefødder.

Hvad tror I, rent konstruktionsmæssigt, om stolper i 70x70 og regler i 45x70, med hjørne- og portstolper i 95x95? Jeg forstår, at grovere dimensioner giver et “massivt” indtryk, og at det appellerer til mange, men jeg leder efter at få det så “luftigt” som muligt. Helst vil jeg ikke have noget hegn overhovedet... 🙃

Illustration af en hegndesign med en mand og et vildsvin ved et træstakit med tre tværgående lægter og støtte.

Spontant føles det som om en motiveret svin trænger igennem, mellem eller under en sådan løsning. Elhegn skal jo være det, der fungerer bedst.

• Synes
fribygg og 1 anden
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl sagde:
Alt flere beboere i området anskaffer elhegn med enten hvide plastikpinde eller runde træstolper, men jeg har tøvet, da jeg mest ser ulemper med bl.a. vedligehold.
Er naboerne tilfredse med deres elhegn? I så fald ville jeg også have valgt den løsning.

• Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jeg overvejer også elhegn, men der er nogle udfordringer med det. Det er som sagt en skovgrund, og der falder ofte grene og større kvister ned, når det blæser kraftigt. Risikoen er, at hegnet bliver helt ude af funktion, indtil jeg er der næste gang og fjerner det, der kortslutter.

Men jeg udelukker ikke, at det bliver elhegn alligevel, det går jo betydeligt hurtigere at bygge, og jeg har allerede kommende projekter, så det rækker til en femårsplan.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.