Jeg kigger lidt på det her med at bruge Peva45 i mit mellemdæk, og så foreslår de, at jeg lægger en HEA350 som afstivning i midten.

Et par spørgsmål omkring dette. Denne bjælke er jo ret dyr, så en pris på 16.6 :- per kilo for HEA340, og den vejer 105 kg per meter, samt at den tilsyneladende kun sælges i 10 meters længder. Dette gør en pris på godt 17.000 + moms, hvilket føles saftigt for en bjælke, men det er måske forventeligt?

Så jeg også i en tabel, at IPE-bjælken var klart lettere, kunne man erstatte HEA med IPE i et sådant dæk (samvirkedæk på profilplade)?

Jo, der skal laves konstruktionstegninger på dette, det er bare mig, der spekulerer lidt nu:)

Klart at du kan tage en IPE i stedet.
Men den bliver betydeligt højere!
Ellers får den ikke samme bæreevne.

Hvis du skal sammenligne i din tabel, skal du vælge en IPE, der har større tröghetsmoment
(ofte betegnet med I) end HEA340.
Besparelsen i kroner bliver nok lidt mindre da.

anaitis sagde:
Klart at du kan tage en IPE i stedet.
Men den bliver betydeligt højere!
Ellers får den ikke samme bæreevne.

Hvis du skal sammenligne i din tabel, så skal du vælge en IPE, der har større træghedsmoment
(ofte betegnet med I) end HEA340.
Besparelsen i kroner bliver nok lidt mindre da.
Ok, troede at de måske var ligeværdige i bæreevne, men at IPE var "slappere" i siden:o

Virker min prisbillede på bjælke rimelig ellers?

Jeg har ingen aktuelle prislister i nærheden. Men den IPE du bør tage er IPE450, som vejer ca. 25% mindre.

Hej Peter.holm

Jeg har selv brugt Peva 45 i mit bjælkelag over kælderafdelingen og forstærket en 10 meters væg uden støttepiller med netop HEB bjælker. (noget tykkere gods end HEA)

Der, hvor jeg køber fra, kan jeg bestille præcis længde, og de køber fra Tibnor. Jeg tror, du kan købe en meget prisvenlig bjælke eller eventuelt bruge 2 tyndere til samme formål, det gjorde jeg. En HEA 24 blev 2 HEB 10, men jeg tog 3 for en sikkerheds skyld, byggede meget mindre på højden og blev sandsynligvis også billigere.

Mvh jawen

Jawen, hvordan gjorde du med kanten på pladen? Har forstået, at det er et godt sted at lække varme ud...

Jeg tænkte, man kunne stille en 100 mm EPS yderst, som man støber mod, det skal selvfølgelig understøttes under støbningen. Derefter nettes det og pudses udenpå EPS'en, fungerer det?

Jeg får jo garage under bjælkelaget, og det skulle være nok med 45 mm isolering under bjælkelaget for at forhindre strålingsvarme nedad, nogen mening om dette?

95mm isolering under bjælkelag bør du nok have for ikke varmen skal arbejde nedad så meget, det råd fik jeg. Hvad angår yderkanten, så murede jeg 120mm leca yderst som facade, derefter 70mm cellplast S100, og så ligger det støbte bjælkelag/Peva 45 100mm ind på den murede kældervæg, dvs. 290mm som lecablokkene i kælderen er. Det var ikke muligt at få det bedre, da jeg ikke ville have cellplast helt ud, så jeg håber, det bliver godt.

Men mit bjælkelag skulle kun være 15cm tykt, og eftersom leca bygger 20cm, samt jeg havde Alba bjælker, der bygger 20cm på store dele af pladen, så måtte jeg sømme form og understøbe på en 50mm betonklods på det areal, som Peva-pladen skulle ligge an på. (et kæmpe ekstraarbejde), men det var nok meget godt, da trykket fra bjælkelaget optages jævnt af denne K55 betonklods, det havde nok ikke føltes lige så godt at have 67 ton liggende direkte på lecaen, selvom det også fungerer.

MvH jawen

Ja, det føles som om man vil have et ordentligt oplag for bjælkelaget på Lecan. Helst måske så man samtidig støber U-spor i Lecan og bjælkelaget samtidig? Så at pladerne går ind på mindst halvdelen af Lecan i hvert fald.

Så at pudse direkte udenpå en EPS-frise er ingen højde? Kan man tage noget at lægge udenpå EPS'en, en tynd Leca eller måske Minerit?

Har diskuteret det der med mange, selvom jeg egentligt selv ved, hvad der går eller ej.
Og det bliver nok sandsynligvis ikke godt at pudse på eps/cellplast, uanset hvad du gør. Det klart bedste er nok i så fald at lime en tynd mineritplade (så lang som muligt), som du kan tyndpudse, men du vil nok få samlinger alligevel desværre, da materialerne bevæger sig forskelligt.

Jeg kæmpede for at løse, så jeg fik letklinker/leca overflade i hele bjælkelagselementet, så hele facaden på bjælkelagselementet ser ens ud uden samlinger.

Mvh Jawen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.