Denne tråd er til en kammerat, der skal fjerne en bærende væg, en konstruktør vil blive kontaktet før renoveringen går i gang, men man kan aldrig få for meget kød på benene, som den tykke pige sagde.
Eksisterende bjælkelag til overetagens gulv er 250mm i træ.
Under dette sidder råspont og efter det væv med luftspalte på 50mm.
Tanken er så at fjerne den bærende væg og erstatte den med en bjælke, og for at få bjælken helt væk uden at den er synlig, er tanken en stålbjælke, fordi man kan gå ned i størrelse på højden.
Men hvordan fæster man bjælkelaget i stålbjælken?
En idé:
Man fylder mellemrummet i H-bjælken (HEA eller lignende) med limtræ på hver side.
Dette limtræ fastgøres med bolt og møtrik om M10.
Så bliver bjælken firkantet, derefter monterer man skoene i træet til bjælkelaget.
En fungerende konstruktion? Dette medfører, at man skal bore 10mm huller i stålbjælken.
Det måske ikke fremgik, men vi ønsker ikke at have bjælken under bjælkelaget, men ideen er at save den op i niveau med bjælkelaget.
Her er et billede lavet af mig for at illustrere min idé.
Det som derefter tilføjes er bjælkesko for at fastgøre det opsavede bjælkelag til bjælken / træet.
Ved hurtig telefonkontakt med en konstruktør blev det sagt, at hvis vi vælger en stålbjælke af typen HEA, så skal der ikke være nogen problemer med én med ca. 200mm i højden.
Ville nogen venlig sjæl være villig til at regne ud, hvor høj en IPE bjælke bliver i stedet. Kort og godt kan en HEA 200 erstattes med en IPE 200/220/240/260?
Længde ca. 6 meter.
Dette for at få bredden ned, som skal fyldes med træ, samt egenvægten, og dermed prisen.
Det kan du regne på selv - søg på HEA og IPE så vil du finde tabeller med bøjemodstand Z - find en matchende IPE-bjælke (samme eller højere Z).
I øvrigt så bør vel den løsning du har tegnet fungere. Vognbolt og firkantmøtrik s=1200 eller noget sådant men det må konstruktøren kigge på - man skal se så bjælkeskoene klarer lasten også - du har ikke angivet nogen anlægslængde?
Der findes boltpistoler i dag, som ikke kræver uddannelse, det er kun krudtdrevne, der kræver det. I dag findes der gas- og trykluftdrevne pistoler.
Aha, tak! Godt at vide. Sidst jeg spurgte, var for 5-6 år siden, og der fandtes kun krudt til formålet, og jeg kunne ikke leje. Løste det med tømrer i familien.