Jeg kan regne på stålbjælkerne, men da har jeg brug for først at forstå, hvordan du har tænkt dig, at mellemdækket skal se ud. Skitsér lidt streger i paint og forklar, hvad der er vægge, stålbjælker og træregler, det burde ikke føles for afslørende, håber jeg. Jeg antager, at du har tænkt dig, at dækket skal være helt fritbærende, det vil sige ingen vægge eller søjler på stueetagen som støtter? Så skal jeg vide, om der er nogle ekstra belastninger på dækket, er spær helt fritbærende eller forekommer der ekstra belastninger ovenfra?

byggagöteborg sagde:
hur stort va ditt valv och hur armerade du?

Mit var 10x5m fribærende.....jeg har evt nogle billeder som jeg kan sende, hvis du sender en PM til mig...et andet alt som jeg måske skulle have gjort i dag er at bruge Filigran valv...

images

vecka39_2008.jpg

Bygningsillustration af tagstolstruktur med tværgående træregler, 5,5 m fribærende spændvidde, ingen specielle laster, huskrop på 12,6x6,1 meter.

bjælkens længde 6,1 m, fritspændende 5,5 m træregler kommer på tværs af jernbjælker cc 60. Helt fritspændende og spær er også fritspændende. ingen specielle laster udover badeværelse.

bygningskroppen er 12,6x6,1

byggagöteborg sagde:
ytterligare en fråga limträ 42'180 vs 45'220 k24?
45x220 er noget stærkere

Ifølge mine beregninger får du en nedbøjning på 8mm midt på ståldragerne, hvis du belaster bjælkelaget med 200kg/m2, da har jeg også regnet med, at bjælkelaget har en egenvægt på 50kg/m2.

Dvs denne løsning opfylder med god margin normen for nedbøjning.

Overvej også lidt omkring momentstabiliteten. Ser ud til at være ret lange vægafsnit.

Gabbe1: Et stort tak for hjælpen!

Locke: du må gerne uddybe, hvad du mener.

Tænk at du sætter en finger og skubber hele bjælkelaget tværs over huset ind i billedet.

Hvis man kun beregner på frit oplagt bjælke, løser man jo kun det ideale lastfald. Så ville man teoretisk set kunne bygge hvor højt som helst og kun tage sig af vertikale laster.

Sådan ser virkeligheden ikke ud. Ofte er bjælkelaget med til at stabilisere væggene, og så skal man sørge for, at oplæggene ikke kun kan tage vertikal last, men også moment.

Google "fast inspændt" og "frit oplagt".

Locke: Tar ikke f.eks. limede og skruede gulvspån op den typen af kræfter?

Nej. Momentet optræder i bjælkens understøtninger - ikke i feltet. Jeg har aldrig oplevet, at man har taget hensyn til gulvspån og andet i beregningerne for strukturens stabilitet i småhuse - men jeg er ikke konstruktør. Når det kommer til betonbyggeri er det en anden sag - der regner man nogle gange på, at et antal præfabrikerede dækplader takket være fugestøbning fungerer som en skive.

Hvis man kun regner med elementartilfælde, bliver det lidt som et korthus. Alt fungerer, så længe alle laster virker ideelt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.