Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
Eftersom jeg fik så fin hjælp i mit forrige indlæg, så tænkte jeg at prøve igen.
Jeg bygger som tidligere nævnt et to-etagers stenhus. Husets plade er på 12.6x6.1 meter.
Min tanke er at lægge hea 220mm 5600mm lange og cc 3000mm.
Derefter 45'220 k24 3000mm lange mellem hea bjælkerne cc 450mm.
Virker dette som en god løsning?
Jeg bygger som tidligere nævnt et to-etagers stenhus. Husets plade er på 12.6x6.1 meter.
Min tanke er at lægge hea 220mm 5600mm lange og cc 3000mm.
Derefter 45'220 k24 3000mm lange mellem hea bjælkerne cc 450mm.
Virker dette som en god løsning?
Tænker ikke udtale mig om svigt og bæreevne...
Men en tanke (som selvfølgelig afhænger af plantegningen), tænk igennem hvad du skal trække i form af ventilation og afløb, det bliver lidt problematisk at gå gennem stålbjælken/arne bagefter.
Men en tanke (som selvfølgelig afhænger af plantegningen), tænk igennem hvad du skal trække i form af ventilation og afløb, det bliver lidt problematisk at gå gennem stålbjælken/arne bagefter.
Træbjælkerne holder, du kan lægge dem på s600 i stedet for s450, hvis du vil. H-bjælken er sværere at vurdere, det behøver nogen at regne på, men sandsynligvis er det tilstrækkeligt, ellers må du tage HEB.
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
JOW: godt jeg har et bruserafløb, der skal gå i lecavæggen på grund af dette.
larsbj: grunden til at jeg har valgt hea 220 er, at jeg fandt dem brugt til en meget lav pris. Jeg har beregnet med moelvens program, og der kommer jeg frem til, at jeg ville have brug for en 90*450 i limtræ. I den tabel mellem limtræ og stål, som normalt diskuteres her på byggahus, står der, at hea 220 svarer til 115'630 limtræ, og flere her på forummet skriver også, at man ikke kan bruge den tabel direkte, men...
Jeg synes, at hea 220 ligger så meget over, at det ikke burde være et problem.
Eller tænker jeg forkert?
larsbj: grunden til at jeg har valgt hea 220 er, at jeg fandt dem brugt til en meget lav pris. Jeg har beregnet med moelvens program, og der kommer jeg frem til, at jeg ville have brug for en 90*450 i limtræ. I den tabel mellem limtræ og stål, som normalt diskuteres her på byggahus, står der, at hea 220 svarer til 115'630 limtræ, og flere her på forummet skriver også, at man ikke kan bruge den tabel direkte, men...
Jeg synes, at hea 220 ligger så meget over, at det ikke burde være et problem.
Eller tænker jeg forkert?
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
yderligere et spørgsmål limträ 42'180 vs 45'220 k24?
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
Bump 
Hvorfor ikke støbe et mellemdæk, hvis du bygger et stenhus?
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
Nej tanken va at bruge 45x220mm k24, spørgsmålet va om det svarer til 42x180 lomträ.
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
Enk Projektet: Efter gennemgang af forskellige byggeteknikker og hensyn taget til arbejde, økonomi, kvalitet mm mm så har jeg valgt at bygge på denne måde.
Okej...jeg som troede det var både enklere og billigere at støbe....det var det i hvert fald, da jeg lavede hvælving sidst....byggagöteborg sagde:
Har du billeder af, hvordan du bygger?
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
Enk Projektet: selvfølgelig har jeg det, men desværre vil jeg ikke være så "offentlig" og lægge disse ud. Jeg ved, at det værdsættes, men...
Ps kan egentlig ikke lide udviklingen, der går mod mere og mere personlig information, der er søgbar via internett fora, Facebook mm mm Ds
Ps kan egentlig ikke lide udviklingen, der går mod mere og mere personlig information, der er søgbar via internett fora, Facebook mm mm Ds
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
Enk Projektet: skal nok også erkende at jeg ikke fuldt læst på angående støbte hvælvinger. hvad kræves for at kunne støbe 5.6x12 m hvælv?
Medlem
· västragötaland
· 19 indlæg
hvor stort var dit hvælv og hvordan armerede du?