Har lige købt en lejlighed i et gammelt gårdhus fra 1850. Det var planlagt at blive revet ned, da nyere huse blev bygget rundt omkring for 18 år siden, men det er q-mærket, så det blev renoveret og omdannet til boliger i stedet.
Pga. vandskade (separat historie) har vi savet gulvet op i soveværelset. Oppefra og ned består bjælkelaget af:
- Parket med underliggende skum/dampspærre
- 2 x 13 mm gulvgips
- 22 mm gulvspån
Oven ligger på nye reglar fra 2004. Derefter:
- Luftspalte på ca. 30 cm til installationer (vandledning, afløb, el mm)
- Gamle bjælker med mineraluld imellem
-Fliser 300 x 300 x 50 mm, nedlagt mellem bjælkerne
- Plank (gammel) - fastgjort under de gamle bjælker
- Akustikplade
- 2 x 13 mm gips
Nu til mit spørgsmål:
Hvilken funktion har fliserne?
Glæder mig til jeres kloge svar
Pga. vandskade (separat historie) har vi savet gulvet op i soveværelset. Oppefra og ned består bjælkelaget af:
- Parket med underliggende skum/dampspærre
- 2 x 13 mm gulvgips
- 22 mm gulvspån
Oven ligger på nye reglar fra 2004. Derefter:
- Luftspalte på ca. 30 cm til installationer (vandledning, afløb, el mm)
- Gamle bjælker med mineraluld imellem
-Fliser 300 x 300 x 50 mm, nedlagt mellem bjælkerne
- Plank (gammel) - fastgjort under de gamle bjælker
- Akustikplade
- 2 x 13 mm gips
Nu til mit spørgsmål:
Hvilken funktion har fliserne?
Glæder mig til jeres kloge svar
Jeg antager, at der findes en beboet lejlighed under jer. Haveflisernes funktion er da antageligvis at gøre bjælkelaget tungt, for at mindske trinlyd og vibrationer i bjælkelaget.
Ja, det stemmer. Lyddæmpning var en af mine hypoteser. Nemlig knapstyst mellem etagerne.
Grunden til at jeg undrer mig er, at min vandskade også sidder i loftet hos naboen nedenunder. Det er en vandledning, der har et hul i væggen mellem mit soveværelse og mit badeværelse. Hullet kommer af en søm i en sokkel, der har siddet i 18 år, og da jeg fjernede gulvsokklen for et par uger siden for at sætte en ny, blev sømmen også trukket ud, og vandet begyndte at sive.
Min vandskade berører kun mit soveværelse (del af væg og gulv), som støder op til mit badeværelse, men naboens skade er i deres badeværelsesloft. Deres loft skal rives ned, eventuelt tørres og derefter repareres. Tænker at det er livsfarligt at rive ned nedefra, og måske endnu mere besværligt at sætte pladerne tilbage nedefra... De er 30x30x5 cm og sandsynligvis ret tunge.
Men, hvis de har den funktion I begge beskriver, så vil man jo ikke springe over at sætte dem tilbage...
Grunden til at jeg undrer mig er, at min vandskade også sidder i loftet hos naboen nedenunder. Det er en vandledning, der har et hul i væggen mellem mit soveværelse og mit badeværelse. Hullet kommer af en søm i en sokkel, der har siddet i 18 år, og da jeg fjernede gulvsokklen for et par uger siden for at sætte en ny, blev sømmen også trukket ud, og vandet begyndte at sive.
Min vandskade berører kun mit soveværelse (del af væg og gulv), som støder op til mit badeværelse, men naboens skade er i deres badeværelsesloft. Deres loft skal rives ned, eventuelt tørres og derefter repareres. Tænker at det er livsfarligt at rive ned nedefra, og måske endnu mere besværligt at sætte pladerne tilbage nedefra... De er 30x30x5 cm og sandsynligvis ret tunge.
Men, hvis de har den funktion I begge beskriver, så vil man jo ikke springe over at sætte dem tilbage...
Klik her for at svare