Først vil jeg sige, at jeg ikke ved noget om byggematerialer overhovedet, så nu har vi det af vejen.

Det jeg leder efter er en hård og holdbar plast. Man skal kunne placere vægte på det uden at det bøjer eller lignende, jeg forstår selvfølgelig, at det afhænger af, hvad man har for støttesøjler, men det er værd at nævne, synes jeg. Plastikken skal helst også være meget let, dvs. tynd og praktisk. Og sidst men ikke mindst, billig.

Er dette en drømmeplast eller findes det? Eventuelle materialer, der passer til denne beskrivelse, som ikke er af plast og til sin fordel miljøvenlig, er absolut velkomne.

/ John

Tja, det er helt umuligt at give et fornuftigt svar, eftersom spørgsmålet er så generelt stillet og stiller krav, der er så nemme at opfylde alternativt helt umulige at opfylde afhængigt af, hvordan man tolker informationen.

Men f.eks. en honeycomb i kulfiber er både let og stiv, men næppe billigst. Et akrylglas er meget billigere men bøjer sig lettere.

Du må nok angive lidt mere specifikt, hvad du ønsker, hvor tunge vægte? Hvad er holdbart? Varme, ridser, kulde, slag, og i hvilken grad?

En plade af et laminatgulv, krydsfiner, almindeligt glas eller hærdet glas kan være nogle alternativer.

Skal plasten være plan, eller kan den være korrugeret eller foldet i kanterne? Så kan man finde billige plastikmaterialer, men det afhænger selvfølgelig af, hvad du skal bruge plasten til.

Plasten skal bruges til et bord. På bordet skal man vel kunne stille, hvad man kan stille på ethvert andet bord. Det skal ikke være særligt stort, men kun rettet mod en person, måske to. Det, der kan stå på bordet, er f.eks. nogle bøger, ja måske en laptop også, måske kunne hvile sine arme på det også, ikke direkte så man kommer til at ligge på det, men det bør kunne tåle lidt armlæn. Derimod tror jeg, det er mere afhængigt af støttestolperne (bordbenene), men det bliver et senere spørgsmål i så fald. Der får I en omtrentlig vægt, hvad den bør kunne tåle.

Det skal bruges i temperaturer over 15 plusgrader. Helst skal man ikke kunne ridse det alt for nemt, dvs. slidstærkt. I øjeblikket tiltaler plast mest, fordi det ser ud til at passe bedst i sammenhængen, alternativt andet materiale end træ. Glas er ikke noget, der tiltaler så meget, hellere noget mere plastagtigt. Men som sagt er jeg ikke en haj, når det kommer til dette, så jeg værdsætter al den input, jeg kan få.

Spørg, hvis I undrer jer over noget mere.

Tak!

ABS-plast eller polykarbonat.

Står intet om det:
Art.nr.4045
Bord i 20mm klart plexiglas
Mål 1200(L)x730(H)x900(Dj)

Prøv med akrylplast, det fungerer bestemt. Måske kan det ridses, men det må tiden vise. Ikke dyrere end at det er værd at prøve. Findes i plader hos velassorteret byggemarked, f.eks. bauhaus.

Almindelig akrylplast, som man kan købe i byggemarkeder, mangler ofte hårdhedsbehandling og er derfor ikke egnet til at bruge som bordplade, medmindre man matterer den for at skjule fremtidige ridser. Derfor er polykarbonat meget mere velegnet og er også "uknuselig" i sammenligning med akrylplasten, som er mere skrøbelig, hvilket er vigtigt at overveje, hvis man ønsker at bruge tynde plader.

Man kan også overveje at "støbe" en plade i polyesterharpiks, hvis bordet har en mere kompleks form, her er to videoer, der viser, hvordan man gør:
http://www.youtube.com/watch?v=-37FeNedGd0
http://www.youtube.com/watch?v=sSWFOXn60QU

Polykarbonaten synes ret dyr. Jeg har brug for cirka 1 kvadratmeter af materialet, som skal blive bordpladen. Den skal helst ikke koste mere end et par hundrede, ca. 300 kr/m2, så lidt som muligt altså. Er dette muligt?

Måske burde omprioritere lidt. Vigtigt er: billig, ca. 2 cm i tykkelse, tyndere gør absolut ikke noget, holdbart (tæller ikke ridser her)..

Ridserne er ikke længere en prioritet, fordi dette kan jeg løse ved at jeg dækker pladen med noget material, hvilket ved jeg ikke rigtig endnu. Egentlig behøver det ikke være ubøjeligt, for det kan jo støttes op med benene, afhængig af, hvordan jeg placerer dem.

Sætter pris på al hjælp igen. Kommet et stykke på vejen og skal kigge jeres forslag igennem lidt grundigere i aften.

Hvorfor ikke almindelig MDF så? Måske valchromat hvis du vil have gennemfarvet. Lakeret eller olieret ser valchromaten mere ud som plastik. 19-22mm tyk er jo standard for bordplader og er meget holdbart.

Træ kan gå, kan jo teste. Selv hvis billig plast ifølge mine restriktioner havde været det ultimative. Men findes der intet mere omkring 10 mm som gør sig godt til mit brug? Bemærk at bordet ikke vil være større end 1 kvadratmeter.

Hvorfor vil du ikke have glas, hvilket er det materiale, der anvendes til 99% for denne type funktion?

Er det nemt at montere ting på glasset? F.eks. skrue noget i det uden at det revner da? Måske bedre at have glas i så fald ja. Polykarbonat ville nok være interessant i så fald, men nu virker det for dyrt, hvilket er synd. Der jeg har kigget har det i hvert fald ligget på 1500 kr / m2, hvilket desværre ikke er aktuelt.

Hvad er det du skal skrue fast? Benene?
Jeg opfatter det som, at du skal have en almindelig bordplade, hvordan har du tænkt dig at gøre med ben/understel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.