Renoverer indervæggen og som vanligt indebærer dette ikke fuldspartling og maling, men i dette tilfælde fjernelse af alt ned til vindtætningspapiret, ny isolering samt ny el + mere isolering i installationslaget.

Ser at syllen er tydeligt grøntonet. Har en herlig oprejst konstruktion på uisoleret betongplade. Huset er bygget i '58.

Spørgsmålet er, om min syll er trykimprægneret, eller om den grønne farve kommer af noget andet,

Grønligt træbjælke på uisoleret betongulv, del af indre vægunderlag under renovering af hus fra 1958, mulig trykbehandling mistænkes.
Indervæg med synlig isolering og betongulv, grøn farvning på træet tyder på en mulig trykimprægnering, del af renoveringsprojekt.

Den er nok trykt, men den er jo meget tør og fin. Det er når de er fugtige, de begynder at lugte.

Eller så er det almindeligt træ, som er behandlet med det nu forbudte Kreosot Cuprinol eller måske Copperol.

Den er tør og fin ja. Lidt pletter eftersom vinduet ovenfor lækket, men jeg føler absolut ingen lugt når jeg roder rundt der. Antageligvis skyldes det at der går en sløjfe stålrør indenfor koblet direkte fra stømrøret til elementerne så der tilføres altid lidt varme.

Har googlet men har svært ved at få frem så meget om alternative behandlinger. Så jeg må vel fortsætte med at antage at det er trykket.

Formentlig ikke trykimprægneret. Den metode var meget usædvanlig i 1958. Jeg gætter på noget cuprinollignende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.