Hej alle hjælpsomme mennesker!
Jeg har lige repareret en stentrappe med cement. Da jeg gjorde det i går, regnede jeg med, at det ville være stenhårdt i dag, men det er jo ikke hårdere end almindelig skolkrit! :eek:
På sækken står der Kalk-Cement, hvad er dette?? Er det noget andet eller?

Håber nogen derude kan rede det ud for mig..

Lizzardo
Kalk cement bruger man til muring og pudsning.
Jeg mistænker, at du har forsøgt at støbe et tykkere lag med dette?

Aha.. Der kan man se..
Kan man sige, ca 3-4 cm fuger her og der.
Bare at rive op, fjerne og gøre om da hva?

Mikael_L
Ikke rigtig mit område.
Men jeg tror, at dit kalkmørtel er en (i sammehæng) svag mørtel. Til en trappe skal du bruge en stærkere mørtel på grund af slid og frostsprængninger og sådan noget.
Så nu skal du fjerne den mørtel(/cement), du har lagt på. Egentlig helst lave lidt, så du får frem overfladen af den gamle beton.
Man bruger aldrig ren cement til nogen form for murning/støbning/pudsning. Cement er bindemidlet og skal blandes med noget, ofte sand og grus i forskellige størrelser, afhængigt af anvendelsen. Men så helt sikkert nogle andre ting afhængigt af anvendelsesområdet, for man murer med andre ting end hvad man pudser med osv.
Nu kan jeg ikke dette så vældig godt som jeg skrev, så jeg har ikke nogen dybere viden.

Men jeg synes, at du skal fjerne det gamle, så grundigt og nøje som muligt. Har du en lille borehammer eller boremaskine med mejslingsfunktion, så kører du lidt hurtigt over overfladerne med denne, du behøver ikke fjerne noget i dybden, bare hamre lidt på overfladen, så du fjerner det, du har lagt på + andet snavs og får en frisk betonoverflade. Måske ikke meget vigtigt, men det er bestemt ingen ulempe.

Så køber du en sæk færdigbeton f.eks.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4509
Der findes tilsvarende fra Byggmax, Bauhaus, lokale byggemarkeder, granngården m.fl.
Produkterne er sandsynligvis ret ensartede.
Dette er en færdig beton, dvs. cement og sand og mindre sten, som kun skal blandes med vand.
Bland grundigt efter anvisningerne, har du en boremaskine med lave omdrejninger, kan man ofte blande den med en piskeris i en spand. Tag lidt mindre vand, 2-3 dl mindre til en hel sæk.
Når du så har blandet færdigt og betonen har hvilet et minut, kigger du, om du synes konsistensen er god til dit arbejde. Ellers tilsætter du en lille smule vand, indtil det bliver godt. En dl gør en stor forskel.
OBS, stol ikke på måleskalaen i murerspande, man køber.
Jeg har tjekket to slags (Jula, Biltema), begge var groft fejlagtigt graderet.

Den gamle beton, du skal støbe på, skal du vande grundigt inden, så den er fugtig, ellers suges vandet fra den nye beton, du lægger på, så den ikke hærder, men kun tørrer. Så er der stor risiko for, at den ny støbte plade løsner sig ganske let.

Senest redigeret:
Tak så rigtigt meget for den informationen :) Så ved jeg, hvad jeg skal gøre i dag! :P

der findes materialer specielt udviklet til reparation af trapper. for privatpersoner anbefales marmocit (usikker på stavningen), kan ikke anbefale almindeligt mørtel. trappen tager meget slid og skal helst holde længe. husk at bruge en god sealer, helst en 2-komponent. men de har en tendens til at blive mere "glansfulde". jeg plejer også at blande lidt skridsikring i det sidste lag. held og lykke

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.