Virker det at tilslutte altantaget med paptagbelægning til væggen ifølge min skitse nedenfor?
Det lyserøde symboliserer luftspalten

• Skitse af balkongtag med paptag, tilsluttet væg. Pink luftspalte mellem tag og væg.
Her er en anden variant, den er måske bedre?

• Diagram af hjørnekonstruktion med isoleringslag i gul, sorte og pink sektioner, vist fra siden.
Variant 2 er bedre. Har for mig at plåten skal stikke op 200 mm fra bunden. Lad panelet slutte ca. 50 mm over plåtens bund. Glem ikke at male/olie ind endetræet.

Ola78
Er enig med vojma om, at variant 2 er bedre. Da jeg selv lavede vores balkon, trak jeg først pap op mod stommen, så kom blikkenslageren og lagde pladen, og der var nok omkring 200 mm opbuk på den. Efter det sømmede jeg luftspalten og panelet over dette. Tæt og godt og lavet i henhold til anbefaling fra blikkenslager. Vil du se en principskitse, kan du kigge her: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=5321 Nu er dette en tagkonstruktion, men det fungerer også på en balkon. I stedet for tagbrædderne lægger du råspont og derefter pap. Held og lykke.

Tak for svarene!

Vojma, mener du pap og ikke plade?

Ola: hvordan gjorde du for at få en åbning til luftspalten under altantaget?

Jeg har altså tænkt at dække taget med pap, for senere at bygge tralle ovenpå.

Formodede at det sorte på din tegning var en plade, måske fejl af mig.

Ola78´s fremgangsmåde lyder rigtig. Sørg bare for, at du ikke punkterer papiret med pladen, hvis hjørnet på pladen er for skarpt. Sørg mao for, at pladens vinkel har en blød afrunding, eller at den monteres en lille smule oppe fra papiret.

Nej det sorte skulle symbolisere pappen.

Enig med at Olas måde lyder rigtig, men jeg har gjort det lidt anderledes. Jeg må sætte pappen udenpå luftspalten i stedet for indeni som Ola, fordi ellers kan luftspalten fra taget jo ikke komme op i væggen.

Forstår I hvad jeg mener?

Ola78
Hej chrille! Jeg gjorde sådan, at jeg tog luften ind ved tagfoden på altanen og lod den gå ud i bakkanten på siderne. Se på billedet, så er det måske lettere at forstå. Jeg arbejder på husfabrik, så jeg vidste, hvordan vi gjorde på vores huse, og det var den løsning. Undrer du dig over noget, må du spørge mere.

Ola78
Undskyld, glemte jo billedet:) Lidt forvirret nogle gange. Her er det

• Bygningsdiagram med detaljer om blåt-stål, rør-papp, venthuller og sømdækkede reglar. Viser bygningskonstruktion og materialeanvendelse.
  • Synes
Alexandra59
  • Laddar…
Tak Ola!! Det der bliver perfekt, så ved jeg præcis, hvordan jeg skal gøre.

Ola78
Ingen årsag, hjælper gerne til hvis man kan. Næste gang er det måske mig selv der har brug for hjælp med noget. Held og lykke

Hej,
Jeg har de samme overvejelser som jer i tråden. Mine tanker har, ligesom jeres, løst sig omkring taglægningen og afluftningen, og det ovenstående ser godt ud. Mit andet problem har dog været, hvordan man derefter bygger et sikkert rækværk/hegn rundt om altanen, da man skal undgå gennemføringer i taget. Hvordan har I gjort/tænkt omkring det?

Venlig hilsen,
//H

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.