Hej!
(Dette bliver et langt indlæg, da jeg ikke ved, hvordan jeg skal forklare, og desuden er der to spørgsmål i samme indlæg ... undskyld på forhånd)

Nu er vi begyndt at rive køkkenet ned. Mellem skabe og vask havde vi fliser oven på en gipsplade. For at komme ud i niveau havde de, der kakkede m.m., pudset meget tykt bag ved komfuret. Det er vi begyndt at fjerne, for vi vil ikke have det så tykt, da det blev en fedt- og støvsamlende kant på ca. 2,5 cm ovenover fliserne, men vil i stedet bruge renoveringsgips. Eventuelt også fjerne krydsfineret, der sad bag gipspladen, for at det skal bygge endnu mindre (der er bræddevæg bagved).

Da vi derefter begyndte at fjerne fliserne ovenover komfuret, som altså har mørtel (eller puds? Hvilket ord er rigtigt?) bagved, så har det selvfølgelig løsnet sig meget ujævnt. Spørgsmålet er, hvordan vi går videre ...

Fjerner vi alt gammelt mørtel ned/ind til murstenene, sætter renoveringsgips frem til skorstensvæggen (= halve elkomfuret), pudser op til i niveau med gipsen og kakkel? Eller kan man bruge spartelmasse i stedet for mørtel? Hvis vi fjerner krydsfineret, kan vi så i stedet for mørtel sætte R.G: hele vejen frem til hjørnet direkte på murstenene?

Hvis vi gipsplader helt op til loftet - hvordan gør vi så med spjældet, der hører til komfuret? Det er indmalet flere gange (men burde vel kunne "slipes frem"), men ved nogen, om man kan skrue den ydre del, som vi har ringet ind på fotoet, af og sætte den oven på gipspladerne?

Kort sagt - hvordan fikser jeg denne væg på den kønneste og enkleste måde? Vi har tænkt os at have en malet væg ovenover fliserne; altså ikke helkakle.
Køkken under renovering med eksponerede mursten og væg, fjernet fliser ved brændeovn, og arbejdsredskaber på bordet. Væg under renovering i et køkken med delvis fjernet murpuds, synlige mursten, samt en komfurplade med værktøj på toppen. En del af en væg med en oval metalgenstand omkring to skruer, der er indkredset med sort markering. Vægg i køkken under renovering med tidligere fjernet gips og murværk, synlige ujævnheder, åbning for spjæld og huller på overfladen. Mur med ujævnt fjernede fliser, blottet mursten og pudsede områder, viser en delvist nedrevet køkkenvæg med tydelige teksturer og farvevariationer.

M
Brug gipsmørtel, du kan trække på det og så slibe, hvis du vil, så slipper du for gipseriet.

Bank jævnt så meget som muligt og sæt gips/renoveringsgips til loftet og helst hele væggens bredde.
Det burde absolut være muligt at få frem komfurpladen på en god måde. Pil med gammel skruetrækker og kniv for at få frem sporene på skruerne ordentligt.

J
Må man virkelig beklæde en murstock i mørtel med almindelig gipsplade? Jeg ville nok selv have pudset - eller mindst forhøre mig med skorstensfejeren. Ikke sjovt, hvis man ved næste inspektion siger, at du skal rive gipsen væk...

J
Og, kig så du tager "rätt" puds, gammelt hus sandsynligvis kalkpuds. Gips puds er enklere at pudse, hvis man er uprøvet (man kan nok ikke fejle) men tror det er noget dårligere der fugt findes og på en murstock, men det kan nok fungere... Tag ikke et "hårdare" puds udenpå kalkpuds, det fungerer ikke...

M
Gipsputs fungerer fint ved fugtige forhold også, har pudset mange badeværelser med det.

M
Og kælder vil tilføjes

M Zolt sagde:
Anvend gipsmørtel, du kan trække på det og så slibe, hvis du vil, så slipper du for gipsarbejdet
Frem til der hvor bræddevæggen begynder? Eller mener du i stedet for gips hele vejen forbi køkkenvasken også?

tttomten TomasJor sagde:
Bank ned så jævnt som muligt og sæt gips/renoveringsgips til loftet og helst hele væggens bredde. Det burde absolut være muligt at få frem komfurblikket på en god måde. Pille med en gammel skruetrækker og kniv for at få frem sporene på skruerne ordentligt.
Ja, det er det, vi overvejer, hvis ikke andet så for at få en lige væg til køkkenskabene. Men MÅ man tage blikket af (tak for ordet! ) og flytte det ud til udenpå gipsen, eller kan det påvirke funktionen? Skal for så vidt også spørge skorstensfejeren, som kommer på mandag, men hvis det er en ung nybegynder, så ved han/hun det måske ikke...

J JohanLun sagde:
Må man virkelig beklæde en skorsten med mørtel med almindelig gipsplade? Jeg ville nok selv have pudset - eller i det mindste forhøre mig med skorstensfejeren. Ikke sjovt hvis man ved næste inspektion siger, at du skal fjerne gipsen...
Skal tjekke med skorstensfejeren, men er mere i tvivl om spjældet m.m. Gips er vel brandsikkert?

K karincam sagde:
Skal tjekke med skorstensfejeren, men er mere bekymret over spjældet m.m. Gips er vel brandsikkert?
Gips anvendes jo som afgrænsning i brandceller, så det ville være utroligt, hvis du ikke må montere det mod skorsten.

• Synes
karincam
  • Laddar…
K karincam sagde:
Ja, det er det vi overvejer, om ikke andet så for at få en lige væg til køkkenskabene. Men MÅ man tage løs blecket (tak for ordet!) og flytte det ud til udenpå gipsen, eller kan det påvirke funktionen? Skal i øvrigt spørge skorstensfejeren også som kommer på mandag, men er det en ung nybegynder, så ved han/hun måske ikke...
Det bliver ingen påvirkning på funktionen, så det er intet problem.

Edit: Om det hedder bleck eller noget andet, vil jeg lade være usagt, jeg syntes bleck passede ;)

• Synes
karincam
  • Laddar…
J JohanLun sagde:
Og, sørg for at du vælger det "rigtige" puds, gammelt hus er formentlig kalkpuds. Gipsmørtel er lettere at pudse med, hvis man er uerfaren (man kan næsten ikke fejle), men jeg tror det er lidt mindre egnet, hvor der er fugt, og på en skorsten, men det kan nok fungere... Brug ikke en "hårdere" puds udenpå kalkpuds, det fungerer ikke...
Hvordan undersøger jeg det så? Og hvad er forskellen på "mørtel" og "puds" i dette tilfælde? Jeg har altid troet, at mørtel er det, man har mellem stenene for at sammenføje dem, og puds er det, man lægger ovenpå for at dække det hele (hvis man f.eks. har brugt lecablokke), men jeg har også antaget, at mørtel er meget hårdere/stærkere. Det, der var bag fliserne, skal man bruge en mejselmaskine for at fjerne; det er meget hårdt. Men netop DEN mørtel er "kun" 19 år gammel, for jeg renoverede køkkenet dengang. Flisearbejdet lavede jeg dog ikke selv, så jeg har ingen idé om, hvad der blev brugt.

tttomten TomasJor sagde:
Det bliver ingen påvirkning på funktionen, så det er intet problem.

Edit: om det hedder bleck eller noget andet, vil jeg lade være usagt, jeg syntes, bleck passede ;)
Åh, hvor godt! For vi har tænkt meget på, hvordan vi gør for at få alt jævnt, for de nye skabe har ikke samme mål som de gamle.
Jeg synes også, at "bleck" passer :)

Sjovt at få så mange svar så hurtigt!
Så måske kan jeg smide et spørgsmål mere ind (også måske et skorstensfejerspørgsmål...) Vi skal montere en ventilator i køkkenet nu, til skorstensens ventilationskanal (synes som et sort hul ovenover spjældet). Skal tilslutningsrøret op/ind i kanalen og i så fald hvor langt, eller bare frem til væggen og fastgøres? Der har ikke været nogen ventilator før, fordi fyrrøret tidligere sagde, at det kunne give forkert træk i den åbne pejs i stuen, hvis jeg havde en ventilator i køkkenet. Siden da har vi dog både bygget på skorstenen med nogle skifter, dels anskaffet en kaminerindsats, og de seneste gange når jeg har spurgt skorstensfejeren om ventilator, har han sagt, at det skulle fungere. Jeg har dog ikke spurgt om detaljer, da det ikke var aktuelt dengang.
Jeg bliver så frustreret, når jeg ikke ved, for jeg ved ikke engang, hvem/hvilke fagkategorier jeg skal ringe og spørge eller hyre! Ventilationsprofessionel? Eller murer? Eller tømrer eller...osv.? Så jeg er ekstremt taknemmelig for jeres svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.