Jeg bor i rækkehus og vil dels bygge terrasse på hele bagsiden, og desuden bygge et indsynssikrende plankeværk. Jeg forestiller mig noget af disse alternativer:
Og sådan ser det ud i dag:
Arealet der skal belægges med terrassebrædder er cirka 60 kvadratmeter (ca. 9 bred og 6,5 dyb). Jeg har altså tænkt mig at rive den eksisterende terrasse op, beholde den store hæk, men fjerne den lille hæk som ses på billedet uden hund
Der opstår spørgsmål 1: Kan jeg klare at grave den op selv med en almindelig spade, eller skal jeg ringe efter en gravemaskine?
Så har jeg som sagt ikke bestemt mig for, om det skal være ét eller to plan. Det vil jeg gerne bestemme EFTER at plankeværket er oppe, da det afhænger meget af følelsen af højden på plankeværket. Naboen har et plankeværk der er 2,20 høj, og nemmest/smukkest/bedst er simpelthen at fortsætte i deres højde.
Terrassen skal derefter fastgøres (i den højde vi bestemmer) i plankeværket tænker jeg, og så følger naturligvis det sædvanlige - støbning af stolper, lægge bærende bjælker osv. Den del er jeg ikke bekymret for, selvom jeg aldrig har gjort det før. Det er plankeværket, jeg er usikker på.
Plankeværket bliver altså 2,20-2,35 højt, skal give fuld indsigtssikring og terrassen skal desuden fastgøres i det (tænker mig at først sætte 45x95 stolper - sætte horisontal panel på "fjerne" siden - bestemme terrassehøjde - sætte en 45x95 til på indersiden og kappe den, så reglerne eller bjælken kan lægges ovenpå dem. Når terrassebrædderne er lagt, fortsætter jeg med 45x95'eren hele vejen op og sætter forskudt panel på indersiden.
Hvad tror I, kan jeg klare dette selv, eller burde jeg forsøge at få en snedker herud der kan hjælpe mig med at planlægge og tegne det hele? Hvilken afstand synes I, jeg skal have mellem stolperne til plankeværket? Ønsker ikke, at det skal svaje...
Tager gerne imod andre eventuelle synspunkter! For eksempel har jeg bestemt mig for 145 terrassebrædder, men ved ikke om jeg skal vælge 34 eller 28. Har heller ikke besluttet hvordan jeg gør der hvor terrassebrædderne møder hækken, og plankeværket der skal have en dør mod græsplænen har jeg ikke engang begyndt at overveje endnu..
Så; de mest akutte spørgsmål er
1) om jeg (med lidt hjælp fra jer) kan klare dette selv eller om jeg skal ringe til en snedker (kun til planlægning, arbejdet vil jeg selv udføre)
2) om jeg skal begynde at grave i hånden eller om jeg skal ringe efter entreprenør, samt
3) hvordan jeg skal planlægge plankeværksbyggeriet (afstand mellem stolper, om min idé lyder rimelig eller ej, forslag til dimension på panel osv.).
Skal man virkelig have byggetilladelse, hvis man er enig med naboen? Selvom det kræves alligevel, er det lidt af et dilemma. Næsten alle på gaden har bygget plankeværk/glasverandaer osv., og ingen har byggetilladelse. Vores argument for højden på plankeværket er altså, udover indsynsbeskyttelse, at holde det ensartet ved mere eller mindre at forlænge naboens. Som er bygget uden byggetilladelse.
Dilemma - vil jo ikke sætte naboen i problemer. Desuden vil jeg gerne starte i ugen
Forresten. Hvis man nu får bygge terrasse til ca 120, må man så ikke bygge et stakit ovenpå det? Fra naboens side bliver det jo så i princippet et 2,4m plank
Forresten. Hvis man nu får bygge terrasse til ca 120, må man så ikke bygge et hegn ovenpå det? Fra naboens side bliver det jo i princippet et 2,4m plankeværk
Du må bygge hegn, men ikke plankeværk. Hegn er, hvis jeg ikke husker forkert, defineret som 25% luft, og plankeværk er helt tæt. Tilladt højde på terrasse er afhængig af kommunen, i Göteborg er det 60 cm der gælder.
Jeg ville have bygget plankeværket uden byggetilladelse, men gjort det sådan, at det er muligt at fjerne nogle brædder lister og "hegnkonvertere" med minimal indsats.
Du bør ikke have mere end 2m mellem stolperne til plankeværket i hvert fald. Det skader selvfølgelig absolut ikke at sætte dem tættere med tanke på vindfanget.
Havde jeg været dig, havde jeg først opmålt og beregnet placeringen af alle stolpefundamenter, markeret og så hyret en gravemaskinefører for at ordne hækken og fundamenthuller i ét hug. Tjoff tjoff!
Ser jo ud til at kunne være en del rødder og sådan noget sjovt.
Hvis du beslutter dig for at gøre det selv, så forkæl dig i hvert fald med at leje en jordbor.
Fik hjælp af lillebror, som studerer til bygningsingeniør, til at lave en tegning. Han foreslår, at plinterne til plankeværket følger dem til terrassen, hvilket bliver 2,2 henholdsvis 2,3 m afstand. Jeg antager, at han mener, at bæringen, som skal være i plankeværket, gør, at der kan være større afstand mellem plinterne (han er bortrejst, så jeg kan ikke spørge ham).
Målene passer ikke helt, sandheden er lidt mindre i dybden. Skal ud og måle nøjagtigt i dag. Men hvad tror I om hans tegning?
Der er for øvrigt vildt mange rødder ja. Tog en stub op i hånden sidste sommer... der findes nok en tråd her om det f.ø. Skal jeg leje en minigraver og grave selv, eller ringe til nogen, der gør det for mig? Det burde vel være ret hurtigt gjort, ikke?
Nu har jeg kontrolmålt alt og desuden læst op lidt.
Her er et skal til tegning:
Jeg ville have brug for et sanity check på, hvor jeg skal sætte sokler.. Det stiplede område er en eksisterende konstruktion med sokler, så det får lov at blive (udskifter blot brædderne, når vi er kommet så langt). Det øvrige område tænker jeg mig opdelt i to rektangler typisk, den nederste som så bliver 3830x8750, og den i det øverste venstre hjørne som bliver ca 2700x2735.
Den nederste bærende bjælke skal altså fastgøres i en planke, og også dele af højre side (om det nu spiller nogen rolle for valg af dimension eller afstand mellem sokler)
Hvordan ville I sætte soklerne og hvilken dimension på bjælkerne ville I have brugt?
Hvad jeg kunne finde, var rådene for afstand mellem sokler:
Bjælker 45x145 -> 1,5 - 2,0m
45x170 -> 1,8 - 2,6m
45x195 -> 2,1 - 3,0m
Så, givet at jeg ikke udnytter eksisterende sokler (de sidder med mærkelige afstande), så bliver det altså tre rækker, hvilket giver cirka cc 1,8m og tre bærende bjælker. Rådene ovenfor siger 145 eller 170, jeg er hellere forsigtig og vælger 170 i så fald. Men med tanke på planket, måske jeg lige så godt skal gå med 195?
I bredden er det 8750; hvis jeg sætter 5 kolonner sokler, giver det en afstand på ca 2200. Er det nok? Bør jeg lave 6 kolonner for at få et mere stabilt plank (og terrasse?) cc bliver da 1750?
Den øverste lille rektangel: Kan man sætte blot 4 sokler i "hjørnerne" og bruge 45x195 bjælker? Ellers kører jeg 2 rækker med 3 i hver.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.