Spruttas Siggelito3000 sagde:
Hvordan kan det være, at når TS stiller et spørgsmål om asbest, så kommer der svar efter svar, hvor det skal være helt roligt, ligefrem at alle indånder asbestfibre hvor som helst uden nogen fare, men når nogen for eksempel skal fjerne et plasttæppe, så får man lige så mange svar om, at der kan være asbest i limen osv., og at man ikke skal fjerne tæppet selv?
måske fordi asbest ikke er så farligt. At man kommer med et kvalificeret gæt. Nu har jeg ikke i minnet noget om tæpper og at alle så siger, at man ikke skal gøre det selv.

Bananskalare Bananskalare sagde:
måske fordi asbest ikke er så farligt. At man kommer med en kvalificeret gætning. Nu har jeg ikke i hukommelsen noget om tæpper og at alle så siger, at man ikke skal gøre det selv.
Utallige gange har jeg læst, at tæpper skal sendes til analyse og firmaer, der er egnede til at rive den type tæpper ud, bør gøre jobbet. Men frygten for asbest er måske overdrevet, hvilket kan være godt at vide.

I
Utallige gange har jeg læst, at tæpper skal sendes til analyse og firmaer, der er egnede til at rive denne type tæpper ud, bør udføre arbejdet. Men frygten for asbest er måske overdrevet, hvilket kan være godt at vide.
Asbest kan findes både i tæppe og lim, hvilket øger risikoen for at frigive asbestfibre i rummet. Risikoen kan være på niveau med at save i eternitplader. At bare bære en hel asbestplade ud til deponering anses som helt ufarligt.

• Synes
Spruttas
  • Laddar…
Utallige gange har jeg læst, at tæpper skal sendes til analyse, og firmaer, der er egnede til at rive den type tæpper ud, bør udføre arbejdet. Men frygten for asbest er måske overdrevet, hvilket kan være godt at vide.
analysen plejer at være ts selv, der vil gøre
Så er svarene efter spørgsmålet. Jeg har ikke oplevet, at svarene er som du siger. Derimod spørger ts ofte, om man skal teste eller ej.
Jeg ville nok læse lidt bedre.

I
Har selv både søgt og postet om lim og plastmåtter i dette forum, og ja, min opfattelse er den samme som Siggelito3000, at man henviser til at sende prøver, og det med rette. At fjerne et større tæppe med Asbest kræver omtanke ud over hvad man normalt gør. At der er folk, der ikke bekymrer sig, må stå for dem og deres omgivelser.

Drop det der med læsevanskeligheder, der er ingen grund til at spille overlegen.

• Synes
mjacobsson og 1 anden
  • Laddar…
T
Ikke en forbandet tråd mere om asbest, kan dette være den 1000. på byggahus.se?

Nej, asbest er ikke livsfarligt. De der døde af asbest var rygere, der arbejdede på asbestfabrikkerne.

Der er nok ingen privatperson, der er død af at komme i kontakt med asbest derhjemme i huset.

Kan ikke forstå, hvor denne skræmmepropaganda kommer fra.....

• Synes
Stl og 2 andre
  • Laddar…
måske fordi asbest ikke er så farligt. At man kommer med et kvalificeret gæt. Nu har jeg ikke i hukommelsen noget om tæpper og at alle så siger, at man ikke skal gøre det selv.
måske fordi asbest ikke er så farligt. At man kommer med et kvalificeret gæt. Nu har jeg ikke i hukommelsen noget om tæpper og at alle så siger, at man ikke skal gøre det selv.
”Ikke er så farlig” Du er for sjov. Sig det til de 1000 i Sverige som dør af asbestrelaterede sygdomme hvert år.

• Nye advarselstal viser, at over 1000 dør årligt af asbestrelaterede sygdomme. Forskere ønsker lavere grænseværdier.
Mange tak for alle engagerede svar!!! Værdsættes!

• Synes
Anna_H
  • Laddar…
T tank77 sagde:
Nej, asbest er ikke livsfarligt. Dem der døde af asbest var rygere, der arbejdede på asbestfabrikkerne.

...
Allvidende? Allespredende af lort ville jeg sige.

I
T tank77 sagde:
Ikke en forbandet tråd mere om asbest, kan dette være den 1000. på byggahus.se?

Nej, asbest er ikke livsfarligt. De som døde af asbest var rygere, der arbejdede på asbestfabrikkerne.

Der findes nok ingen private, der er død af at komme i kontakt med asbest derhjemme i huset.

Jeg kan ikke forstå, hvor denne skræmmepropaganda kommer fra.....
Du er så træt af tråde om asbest, men alligevel skal du ind og skrive? Du forstår, at det er en "never ending story" i mange år endnu? Hvorfor? Jo, fordi stort set alle myndigheder samt artikler, der berører emnet, peger på det som sundhedsskadeligt, så meget at man kræver licens for at sanere.

Her er en artikel, som kan være interessant at læse: https://www.byggnadsarbetaren.se/nya-larmsiffror-sa-manga-dor-av-asbest/

Tydeligvis dør nogle folk om året stadig på grund af asbest, men det handler primært om erhvervsfolk. Det svære ved asbest er, at det tager 20-30 år, før det viser sig, og det kommer som regel snigende med diverse problemer. Det kan også være svært at diagnosticere, i hvert fald i et tidligt stadie, så der er sandsynligvis et mørketal.

Min far boede på et landbrug, da han var yngre, hvor han savede eternit plader direkte på jorden uden beskyttelse. I dag har han begrænset lungekapacitet, som ifølge lægerne sandsynligvis skyldes asbest.

Man skal selvfølgelig ikke vende det til panik, specielt ikke som gør-det-selv folket, men det er rimeligt at håndtere asbest ekstra omhyggeligt. At stå og save\knække asbestmateriale bør undgås, og hvis det er nødvendigt, skal man ringe til nogen, der ved, hvordan det skal håndteres. Risikoen er ellers, at det svæver rundt i hele huset i lang tid efter den der renovering.

Har selv vindueskarme med asbest, de skal deponeres i en særlig container på lossepladsen, og de skal desuden være indpakket i plastik. Overbevist om, at man ikke gør sig besværet for sjov?

• Synes
Roger Fundin
  • Laddar…
Stl Stl sagde:
1) kan have alle nødvendige licenser/tilladelser for at nedrive asbest. 2) Hvordan ved du, at han ikke nedrev det på den bedst mulige måde? Man kan ikke sanere bort asbest, det må fysisk flyttes. 3) De gange jeg har håndteret asbest, har "lossepladsen" været det sted, man afleverer det farlige affald, i asbesttilfældet indpakket i plastik.
1/ Af hvad der står i original indlægget føles det meget tvivlsomt, at han havde tilladelse.
2/ I den branche jeg arbejder i, byggebranchen, plejer det at hedde asbestsanering, men ja, asbestrivning fungerer vel også.
3/ Så du har håndteret asbest som privatperson? Eller har du tilladelse? Det er ikke alle affaldsanlæg, der tager imod asbest. Det skal være godt emballeret og mærket, gerne med den orange tape, der er fortrykt. Hvis du har kørt det til lossepladsen som fagmand, skal du desuden have transporttilladelse. Hvis man gør det som privatperson, slipper man den detalje.

At som håndværker håndtere asbest uden licens hos en kunde er ikke tilladt. Farligt eller ej, man må ikke. Som privatperson må du håndtere asbest på din egen ejendom, blandt andet. Men en håndværker, der gør dette uden licens, samt på en ikke fagligt forsvarlig måde, kan man anmelde. Antag at du skulle få skader af dette, så kan den håndværker også blive ansvarlig for andres personskade, forudsat at det er anmeldt. Eternit indeholder ca. 8-10% asbest. Men det skal uanset håndteres ens som om det havde været blå asbest. Som tidligere sanerer, ville jeg have behandlet området som en smittet zone og saneret det.

Har været på flere opgaver, hvor det var saneret og ingen risiko for asbest, men alligevel påvist mængder af fibre. En af dem var et indkøbscenter. Inkompetence kan være farligt.

• Synes
Jennitz
  • Laddar…
Davidbagare
1000 personer dør hvert år. Vi er 10milj i Sverige. Det er ikke specielt meget... Hvor mange håndværkere dør hvert år pga. stendamm? uden asbest? Hvor mange dør pga. bilers udstødningsgasser hvert år?
Nu ved vi hvor mange som døde i 2016.
så vi ved ikke hvor mange som døde i 2021
Men det er stadigvæk et meget lavt antal som dør hvert år. Det er forskelligt i forhold til at arbejde med asbest.
Så jeg synes stadig, at asbest er forholdsvis ufarligt.
Og hvis man kigger på hvor mange i Sverige som dør af eksplosive stoffer hvert år så er det sikkert langt under 1000st per år. Så eksplosive stoffer er også forholdsvis ufarlige kunne man sige. Herligt ræsonnement du har allvetarn! :)

• Synes
  • Haha
PaddyO og 1 anden
  • Laddar…
C Christer Törnros sagde:
Pludselig husker jeg, hvorfor jeg forlod dette forum for et par år siden. Med dem har jeg mere end 5 indlæg men langt fra 2000. Spørgsmålet er, hvor mange af dine 2000 indlæg der har nogen som helst relevans. Som ikke har indeholdt rent nonsens som, hvad gør det, om 1000 mennesker om året dør af asbestrelaterede sygdomme, når vi er 10 mio. indbyggere. Helt forbløffende!

Der findes så mange overbeviste mennesker her. De er ligeglade med, hvad der er rigtigt eller forkert, det spiller ingen rolle, så længe man har overbevisningen.
Er du overrasket over, at folk tænker forskelligt og vurderer farer og risici forskelligt? Det er naturlig adfærd. Ville være meget overraskende, hvis alle tænker som dig eller mig…

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Men læser man artiklen ovenfor, er det vel ikke 1100 personer, der er døde? Der var 173, der døde af det i 2016 (som de facto var asbestrelateret), og man vurderer, at det sandsynligvis handler om fem gange flere........
Jeg kalder det skræmmepropaganda.

• Synes
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.