Anbefal håndværkeren til alle I kender.

• Synes
Lintto1 og 5 andre
  • Laddar…
Trist at der er så mange idio... mindre vidende, der svarer på noget, man åbenbart ikke har en anelse om.

Håndværkeren brød loven gentagne gange:
Han rev asbest ned i stedet for at sanere.
Han havde sandsynligvis ikke tilladelse til at sanere asbest.
Han smed affaldet på lossepladsen.

Hvor farligt det er at rode rundt i det støv, der kan indeholde asbest, er umuligt at sige. Hvis jeg i mit job havde fået at vide, at dette var sket i et rum, ville jeg straks have bestilt sanering af rummet. Som privatperson at betale dette er jo måske ikke så sjovt.

Hvis jeg var dig i den situation, der er nu, ville jeg begynde med at forsøge at få hjælp gennem forsikringsselskabet.

• Synes
henric78 og 4 andre
  • Laddar…
Skumpe
C Christer Törnros sagde:
Trist at der er så mange idio… mindre vidende som svarer på noget, de tydeligvis ikke har en anelse om.

Han rev asbest istället för att sanera.
Han havde troligtvis ikke tillstånd att sanera asbest.

Hvor farligt det er at rode rundt i det støv, der kan indeholde asbest, er umuligt at sige. Hvis jeg i jobbet havde fået at vide, at dette skete i en plads, ville jeg straks bestille sanering af pladsen. Som privatperson at betale for dette er jo måske ikke så sjovt.

om jeg var dig i den situasjon som er nu, ville jeg begynde med at prøve at få hjælp gennem forsikringsselskabet.
Velkommen til forummet. Her er vi ikke interesserede i nuancer i spørgsmål om asbest. Vi har alle indåndet så meget asbest under forestillingen om, at farerne er overdrevne, at det simpelthen er umuligt for os at gøre andet end at lave sjov med det. Alternativet er ikke så sjovt. Og man vil jo gerne have det sjovt.

• Synes
  • Haha
Lintto1 og 6 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Så, hvad er det, der er så farligt ved at være tæt på biler, der er forbundet med asbest?
Jeg har aldrig forbundet asbest med biler. Den forbindelse har du lavet selv. Så den må du tage ansvar for.
Udstødningsgasserne fra en bil er ikke specielt sunde. Jeg troede, du vidste det.

Trist at det er så mange idio… mindre vidende, der svarer på noget, man åbenbart ikke har en anelse om.

Han rev asbest i stedet for at sanere.
Han havde sandsynligvis ikke tilladelse til at sanere asbest.

Hvor farligt det er at rode rundt i det støv, der kan indeholde asbest, er umuligt at sige. Hvis jeg i mit arbejde havde fået at vide, at dette var sket i et rum, ville jeg straks have bestilt sanering af rummet. Som privatperson at bekoste dette er jo måske ikke så sjovt.

Hvis jeg var dig i den situation, der er nu, ville jeg starte med at forsøge at få hjælp gennem forsikringsselskabet.
Man skal være forsigtig med at sige, at der er mange idioter her.
Især når ens eget indlæg for det meste handler om alt det forfærdelige, håndværkerne har gjort. Det hjælper ikke ts.
Dit råd var at kontakte fb. Meget givende.
Hvis man kritiserer mange andre, bør man overveje, hvordan ens eget indlæg ser ud. Hvis du havde undladt at sukke over alle idioterne og blot skrevet, ville sagen have været anderledes.

Nissens
Bananskalare Bananskalare sagde:
Jeg har aldrig koblet asbest til biler. Den koblingen har du lavet selv. Så må den også stå for dig.
Udstødningen fra en bil er ikke specielt sund. Jeg troede, du vidste det.
Emnet er eternit/asbest, og du sagde, at det er farligt at være nær en bil. Men du skiftede emne, da altså.

Hvis du ser dig omkring, vil du opdage, at mange biler ikke har nogen udstødning, så du generaliserer kraftigt…

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Emnet er eternit/asbest og du sagde, at det er farligt at være tæt på en bil. Men du skiftede altså emne.
Hvis du ser dig omkring, opdager du, at mange biler ikke har nogen udstødning, så du generaliserer kraftigt...
Jeg burde have lært det tidligere. At din læseforståelse er så god.
Du har blandet asbest ind i bilen ikke jeg. Jeg henviste til, at en bils udstødning er farligere end asbest. Jeg var lidt uklar først, men jeg troede det handlede om, at asbest er farligt.
så præsenterede jeg udstødning som noget farligere.

Nissens
Du har blandet asbest i bilen, ikke jeg. Jeg henviste til, at en bils udstødningsgasser er farligere end asbest. Jeg var lidt uklar først, men jeg troede, det handlede om, at asbest er farligt.
så præsenterede jeg udstødningsgasser som noget farligere.
Nej, du skrev intet om udstødningsgasser. Du skrev bare, at det er farligt at være tæt på en bil. I en tråd, der handler om eternit…:rolleyes:

Det er nok ikke mange, der forstår, at du pludselig mener udstødningsgasser, når du ikke engang nævner udstødningsgasser.

Er f.eks. Tesla ikke en bil da?

• Synes
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Nissens Nissens sagde:
Nej, du skrev ingenting om udstødning. Du skrev bare, at det er farligt at være tæt på en bil. I en tråd der handler om eternit…:rolleyes:

Der er nok ikke mange, der forstår, at du pludselig mener udstødning, når du ikke engang nævner udstødning.

Er f.eks. Tesla ikke en bil da?
entertainment-michael.gif

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
S
Nissens Nissens sagde:
Er fx Tesla ikke en bil da?
En rigtig bil siger VROOOM når man træder på speederen, så det så!

• Haha
  • Synes
  • Elsker
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
Davidbagare
Jeg læste et indlæg ovenfor, hvor du skrev "om man hopper på andre så burde man tænke sig for hvordan ens egne indlæg ser ud". Men det gælder ikke dig, vel?

Bedste svar

I
J Jennitz sagde:
...
Hvis I ikke ser nogen rester af røret, kan det være, at man har fjernet røret helt (mere eller mindre) og kørt det væk til deponering. At man har efterladt andet affald er desværre ikke ualmindeligt, jeg tror, det bliver meget svært at bevise noget her?

Når det gælder Asbest, er det standard på dette forum at idiotforklare dem, der viser respekt\angst. Selvom farligheden er oppustet, har det en effekt, du havde sandsynligvis aldrig hørt om det ellers.

Nogle ubehageligheder som skiller sig ud med asbest; små usynlige fibre, virvler rundt i luften i op til 72 timer og påvirkes stærkt af luftstrømme, kan ikke støvsuges op med almindelig støvsuger, nedbrydes aldrig, nogle byggematerialer frigiver millioner af fibre ved fx savning, når de først er kommet i lungerne, bliver de der livet ud, kan forårsage skader og irritation i åndedrætsorganerne, hvilket kan føre til kræft, meget svært at afgøre, om det virkelig er asbest, der er årsag til problemet (problemerne tager tid at udvikle).

Hvis man tror, at der faktisk findes Asbest, skal man ikke spørge her. Læs, hvad det virkelig er, hvordan det fungerer, og hvorfor det kan være skadeligt. Se også på, hvor mange fibre der udvikles ved bearbejdning (forskelligt for forskellige byggematerialer) og sammenlign det med, hvor meget man almindeligvis udsættes for. Derefter skal man vide, at der ikke findes nogen generel grænse for, hvad man tåler, det er fra tilfælde til tilfælde og afhænger i mange tilfælde af en kombination af faktorer (da ingen i dag arbejder i asbest fabriker). Mener I stadig, at det er alvorligt, så send nogle rester til test og se, om der virkelig er noget tilbage.

Næsten alt byggestøv er dårligt byggestøv, også trykimprægneret som mange hobbyhåndværkere står og saver uden beskyttelse. Begynder man at få problemer med åndedrætsorganerne, er det som regel allerede for sent at gøre noget ved det, men mennesker tåler åbenbart en del.

Det første vi rev ud, da vi flyttede til hus, var et stort plastikgulvtæppe, da det havde sort lim, sendte vi prøver ind, som viste ingen asbest. Vi rev tæppet ud uden maske (unge og dumme), det gav plastsmag og en ubehagelig hals et døgn eller så. Efter dette købte vi Sundströms masker, som vi har brugt til næsten alt ubehageligt siden da, og det er mit tip til dig uanset om det er asbest eller ej. Tænk også på at forsøge at afgrænse byggestøv i boligen, især hvis man har børn.

Held og lykke!

• Synes
Albin Johansson3 og 6 andre
  • Laddar…
Trist det er så mange idio… mindre vidende som svarer på noget man helt tydeligt ikke har nogen anelse om.

Han rev asbest i stedet for at rense.
Han havde sandsynligvis ikke tilladelse til at håndtere asbest.

Hvor farligt det er at rode rundt i støvet, som kan indeholde asbest, er umuligt at sige. Hvis jeg i mit arbejde havde fået at vide, at dette var sket i et rum, ville jeg straks have bestilt rengøring af rummet. Som privatperson at bekoste dette er jo måske ikke så sjovt.

Hvis jeg var dig i den situation, der er nu, ville jeg begynde med at forsøge at få hjælp gennem forsikringsselskabet.
Med risiko for at jeg også bliver kaldt idiot, synes jeg godt, at du både går for hårdt frem og udtaler dig skråsikkert om, hvad der er sket, og hvor farligt det er.
Jeg ser intet i det oprindelige indlæg, som modsiger at håndværkeren 1) kan have alle nødvendige licenser/tilladelser til at rive asbest. 2) Hvordan ved du, at han ikke rev det på den bedst mulige måde? Man kan ikke rense asbest væk, det skal fysisk flyttes. 3) De gange jeg har håndteret asbest, har "lossepladsen" været det sted, man afleverer det farlige affald, i asbesttilfælde indpakket i plast.

Må bare reflektere over det at gøre grin med den oprindelige spørger.
Jeg er enig, det er ikke særlig fint. Men en hurtig søgning på dette forum, eller en googling, ville have givet informationen, at faren i det beskrevne tilfælde sandsynligvis er negligerbar.
Desværre er der en hysterisk frygt for asbest, som på ingen måde står i forhold til faren. Der er kommet spørgsmål fra bekymrede forældre, fordi der fjernes et eternittag 500 meter væk (hvis jeg nu husker afstanden rigtigt)
Man kan få lungekræft af en cigaret, præcis som minimal eksponering mod asbest kan være farligt. Men sandsynligheden..?
Derfor forstår jeg, at det er fristende blandt stamkunderne her, at gøre grin, når spørgsmålet igen dukker op.

• Synes
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Sandsynligvis har håndværkeren ikke gjort noget ulovligt overhovedet, man har sandsynligvis fjernet røret uden at skulle ødelægge det. Så vidt jeg ved, er det bearbejdning af asbestholdige materialer, som håndværkere ikke må udføre uden den rette autorisation, men jeg kan tage fejl. At berøre eternit er sandsynligvis ikke forbudt for håndværkere, det ville jo være omtrent som at forbyde skorstensfejeren at gå op på et eternittag.

• Synes
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
Hvordan kan det være, at når TS stiller et spørgsmål om asbest, kommer der svar efter svar, hvor det skal være helt roligt, endda at alle indånder asbestfibre uanset hvor man er uden nogen fare, men når nogen eksempelvis skal fjerne et plasttæppe, får man lige så mange svar om, at der kan være asbest i limen m.m., og at man ikke skal fjerne tæppet selv?

• Synes
Christer Törnros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.