Findes der nogen anerkendt teknik til at omlægge underarmen på en spær? Jeg planlægger installationen af en brændeovn, og selvfølgelig går skorstenen så tæt som 2mm midt i en spær's underarm.

Grundprincippet er selvfølgelig at omlægge vha. nærliggende spær, og det vil fungere fint - jeg har desuden en væg et par decimeter fra spæret, jeg vil skære, som kan fungere som støtte.

Det jeg spekulerer på, er, hvordan man håndterer evt. trækbelastninger i spærets underarm?

Den løsning, jeg spontant tænker mig, er at montere en lodret regel mellem under- og overarmen og derefter fastgøre dette med store stykker krydsfinér på hver side. Så optager jeg belastninger, der ikke er lodrette.

Tips fra coachen?

Jeg har gjort på den måde i et lignende tilfælde.

Vi byttede et vindue mod en altandør i en muret gavl og måtte derfor skære en "underarm" (se billede). Derudover havde vi en yderligere komplikation i form af, at den næste spær var fjernet helt, og kræfterne var flyttet ud til gavlen.

For at optage de længdegående kræfter satte jeg kraftige vertikale reglar til gulvbjælken og derefter krydsfiner (og gips) for yderligere låsning og afstivning.

Om det holdt? Ved ikke... har ikke skåret underarmen endnu... :rolleyes:

Edit> Gavlen er ikke muret i almindelig forstand, det er i princippet en spær fyldt med stablet kalksten.

• Et renoveringsprojekt, hvor et vindue er udskiftet med en ny konstruktion. Bygningsrammen er synlig med lodrette stolper og en værktøjsbænk.
  • Et rum under tag, med en plastafdækning omkring et vindue, omgivet af gipsplader. Træreglar synlige ved loftet, værktøj på gulvet.
Senest redigeret:
Ok....hvis du tager vinkelsliberen frem, så ser vi hvad der sker, inden jeg begynder at bygge.....;)

Der er lavet afvekslinger for en muret skorsten (som ikke længere findes) her i huset, og der kan man ikke se, at man har gjort noget særligt for at håndtere andet end vertikale kræfter.

Du kunne måske have mulighed for at runde skorstenen på begge sider? Man kunne jo forestille sig at bygge på underarmen på begge sider og derefter gå forbi selve skorstenen med fladjern.

Den nye skorsten er af typen Premodul og har diameteren 28cm. Dertil kommer 5cm til brandbart materiale.

Det føles lidt vaklende at bygge så meget på bredden.

Jeg vil kigge lidt mere på den afveksling, der allerede er lavet, og se om det ikke går at udgå fra den og derefter bygge stærkere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.