B
Overvejer at bygge en halv væg midt i rummet med målene 150cm bred og 170cm høj. Som ramme har jeg tænkt mig brædder med 17,5 cm bredde og 4,5 cm tykkelse. Jeg tænkte begynde med at fastgøre 1 bræt på gulvet hvor der er masonitplade og reglar nedenunder, det er trossbotten under. For at få maksimal stabilitet, bør jeg lime dette bræt fast og også slå nogle grovere søm i der hvor reglar er?
Derefter tænkte jeg at sætte OSB-plade over den reglar-ramme, eller er konstruktionskrydsfiner mere stabil? Derefter bliver det gipsplade. Tanken er at fastgøre et ca. 20 kg tungt TV på væggen. Er der nogen der har tips? Ved at dette har været oppe på flere forum, men det var længe siden, måske har byggeteknik ændret sig? Obs vil gerne undgå at fastgøre denne i loftet hvis muligt.
/J

Det er en udfordring at lave en sådan væg, som desuden tåler en excentrisk (udenpåliggende) last. Jeg ville tage udgangspunkt i en form for stålbeslag, som jeg skruer fast i bjælken i gulvet under væggen. Du kan også bruge træ, men så tror jeg, at du skal bruge en skarvjärn for at fæste i gulvbjælken. Som dette billede viser.
Illustration af en væg, der er fastgjort til en bjælke ved hjælp af en stålkonsol.

• Synes
Balthazar
  • Laddar…
B
J justusandersson sagde:
Det er en udfordring at lave en sådan væg, som desuden kan holde til en excentrisk (udenpåliggende) belastning. Jeg ville tage udgangspunkt i en form for stålkonsol, som jeg skruer fast i bjælken i gulvet under væggen. Du kan også bruge træ, men der tror jeg, du må bruge en skarvjern for at fæste ind i gulvbjælken. Som dette billede viser.
[billede]
Åh, det ser ud til at blive lidt arbejde så. Måske skulle jeg flytte halvväggen med den ene side mod en væg i stedet og fastgøre siden mod rumvæggen? Så burde det vel blive lidt mere stabilt?

Det bliver bedre, men den skal stadig forankres i gulvbjælkerne nogle steder, hvis du vil kunne belaste den.

• Synes
Balthazar
  • Laddar…
B
Tak for svar og synspunkter!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.