Jeg er lige blevet ejendomsejer - har anskaffet en villa med alt hvad det indebærer. Jeg har "lurket" på dette forum, siden handlen blev afsluttet, og jeg er imponeret over, hvor kraftfuldt det er at have dette forum som støtte ved visse overvejelser.
Jeg har kigget rundt i forumet efter emner, der vedrører det velkendte hovedbrud, "isolere indervæg i kælderen."
Huset, jeg har erhvervet, har en "halvfærdig" kælder med hensyn til indervægge, loft og gulv.
Ydervæggen har en platonmåtte, ikke ekstraisoleret ifølge min viden.
Pladestolper er monteret i loft og gulv - tæt på ydervæg - isolering er på plads i rummene i princippet i hele kælderen. Ikke "gipset til" eller lignende, isoleringen er synlig.
Mit hovedbrud består i følgende - skal jeg fuldføre det, der er påbegyndt? Gipse væggene til...
Efter at have læst adskillige anbefalinger vedrørende kældervægge er min konklusion, at det optimale er at have et luftspalte mellem ydervæg og indervæggens stolpeværk. (Hvis man absolut skal isolere indervæg i kælderen) - Hvordan gør man så med isoleringen? Hænger den i luften mellem stolperne, eller lægger man en plade på den ydre del af ydervæggens pladestolper for at fastgøre isoleringen? Og så gips på.
Men da arbejdet i princippet er færdiggjort, kunne jeg i teorien gipse op, spartle og male.
Men jeg vil ikke bygge mig et problem...
Jeg pendler mellem at rive alt ned, som den tidligere ejer har lavet, eller pudse kældervæggen og male den. Og derefter lægge et Nivell-gulv eller tilsvarende for at fjerne det iskolde gulv.
Hvis I var i mine sko, hvordan ville I gå videre? Begrunde gerne jeres anbefaling
//
Ropus
Jeg har kigget rundt i forumet efter emner, der vedrører det velkendte hovedbrud, "isolere indervæg i kælderen."
Huset, jeg har erhvervet, har en "halvfærdig" kælder med hensyn til indervægge, loft og gulv.
Ydervæggen har en platonmåtte, ikke ekstraisoleret ifølge min viden.
Pladestolper er monteret i loft og gulv - tæt på ydervæg - isolering er på plads i rummene i princippet i hele kælderen. Ikke "gipset til" eller lignende, isoleringen er synlig.
Mit hovedbrud består i følgende - skal jeg fuldføre det, der er påbegyndt? Gipse væggene til...
Efter at have læst adskillige anbefalinger vedrørende kældervægge er min konklusion, at det optimale er at have et luftspalte mellem ydervæg og indervæggens stolpeværk. (Hvis man absolut skal isolere indervæg i kælderen) - Hvordan gør man så med isoleringen? Hænger den i luften mellem stolperne, eller lægger man en plade på den ydre del af ydervæggens pladestolper for at fastgøre isoleringen? Og så gips på.
Men da arbejdet i princippet er færdiggjort, kunne jeg i teorien gipse op, spartle og male.
Men jeg vil ikke bygge mig et problem...
Jeg pendler mellem at rive alt ned, som den tidligere ejer har lavet, eller pudse kældervæggen og male den. Og derefter lægge et Nivell-gulv eller tilsvarende for at fjerne det iskolde gulv.
Hvis I var i mine sko, hvordan ville I gå videre? Begrunde gerne jeres anbefaling
//
Ropus
Medlem
· Stockholms län
· 416 indlæg
Velkommen til Byggahus og tillykke med huskøbet!
Jeg har arbejdet en del i min kælder det sidste år. Kælderplanet i mit hus er en suterængetage og har både rum, hvor ydervæggen grænser mod jord, og rum, hvor grundmuren er fri udad. Derudover har min kælder gulvvarme og huset ligger på det højeste punkt i terrænet, dvs regnvand løber bort fra huset.
Da jeg skulle gøre kælderen mere beboelig, havde jeg først samme idé som dig, dvs metalprofile, isolere og gips. På trods af at jeg i praksis har gode grundforudsætninger for ikke at få fugtproblemer, valgte jeg i sidste ende at i denne etage konsekvent følge linjen, at ikke have nogen rum, hvor fugt end ikke i teorien kunne blive hængende uden at blive ventileret væk. De grunde jeg brugte over for mig selv, var:
(i) En kælder er en kælder og den har meget mere kontakt med de faste omgivelser end resten af huset. Følgelig er det en god grundprincip ikke aktivt at skabe nogle som helst betingelser for fugtfælder.
(ii) Min bygning er oprindeligt opført i 1902, og på den tid var man ikke i kælderen mere end nødvendigt. Følgelig er min kælders grundkonstruktion sandsynligvis hverken udført for at være tæt eller til at benyttes som varig bolig- eller opholdsrum.
(iii) Kælderen holder en jævnere temperatur i løbet af året end andre dele af huset, så jeg var ikke sikker på, at jeg havde brug for isoleringen. Nu hjælpes dette i mit tilfælde ved gulvvarmen, men grundprincippet holder vel de fleste steder.
(iv) En kælder er en kælder, og det er svært at narre betragteren til at tro, at man er et andet sted, med mindre man har 2,60 i lofthøjde og fuldstørrelse vinduer også dernede.
I sidste ende blev mit valg at satse mere på flotte overflader med den rigtige farve og derefter tage hårdheden i lyd og udseende med tekstiler. Som eksempel brugte jeg en del tid på at fjerne eksisterende maling af tvivlsom kvalitet for i stedet at male al sten og puds inkl. ydervæggene med diffusionsåben silikatmaling. I de rum, der er blevet gæsteværelser osv., har jeg øget trivsel ved hjælp af loftophængte gardinstænger med brede baner fra loft til gulv. Pænt at se på, lydabsorberende og mindsker træk/kulderas fra væggene.
Så, skal du fjerne det, der allerede er gjort? Jeg vil ikke rådgive dig i den henseende. Havde det været mit hus, ville jeg sandsynligvis have fulgt samme grundprincip som jeg har gjort i det, jeg nu bor i af ovennævnte grunde.
Kig også på denne tråd, der er oppe nu, her tales der om gulvbelægninger i rum lignende dine.
Jeg har arbejdet en del i min kælder det sidste år. Kælderplanet i mit hus er en suterængetage og har både rum, hvor ydervæggen grænser mod jord, og rum, hvor grundmuren er fri udad. Derudover har min kælder gulvvarme og huset ligger på det højeste punkt i terrænet, dvs regnvand løber bort fra huset.
Da jeg skulle gøre kælderen mere beboelig, havde jeg først samme idé som dig, dvs metalprofile, isolere og gips. På trods af at jeg i praksis har gode grundforudsætninger for ikke at få fugtproblemer, valgte jeg i sidste ende at i denne etage konsekvent følge linjen, at ikke have nogen rum, hvor fugt end ikke i teorien kunne blive hængende uden at blive ventileret væk. De grunde jeg brugte over for mig selv, var:
(i) En kælder er en kælder og den har meget mere kontakt med de faste omgivelser end resten af huset. Følgelig er det en god grundprincip ikke aktivt at skabe nogle som helst betingelser for fugtfælder.
(ii) Min bygning er oprindeligt opført i 1902, og på den tid var man ikke i kælderen mere end nødvendigt. Følgelig er min kælders grundkonstruktion sandsynligvis hverken udført for at være tæt eller til at benyttes som varig bolig- eller opholdsrum.
(iii) Kælderen holder en jævnere temperatur i løbet af året end andre dele af huset, så jeg var ikke sikker på, at jeg havde brug for isoleringen. Nu hjælpes dette i mit tilfælde ved gulvvarmen, men grundprincippet holder vel de fleste steder.
(iv) En kælder er en kælder, og det er svært at narre betragteren til at tro, at man er et andet sted, med mindre man har 2,60 i lofthøjde og fuldstørrelse vinduer også dernede.
I sidste ende blev mit valg at satse mere på flotte overflader med den rigtige farve og derefter tage hårdheden i lyd og udseende med tekstiler. Som eksempel brugte jeg en del tid på at fjerne eksisterende maling af tvivlsom kvalitet for i stedet at male al sten og puds inkl. ydervæggene med diffusionsåben silikatmaling. I de rum, der er blevet gæsteværelser osv., har jeg øget trivsel ved hjælp af loftophængte gardinstænger med brede baner fra loft til gulv. Pænt at se på, lydabsorberende og mindsker træk/kulderas fra væggene.
Så, skal du fjerne det, der allerede er gjort? Jeg vil ikke rådgive dig i den henseende. Havde det været mit hus, ville jeg sandsynligvis have fulgt samme grundprincip som jeg har gjort i det, jeg nu bor i af ovennævnte grunde.
Kig også på denne tråd, der er oppe nu, her tales der om gulvbelægninger i rum lignende dine.
Senest redigeret:
Tak for din respons og for din velkomst!Herr Hysteres sagde:Velkommen til Byggahus og tillykke med huskøbet!
Jeg har arbejdet en del i min kælder det sidste år. Kælderplanet i mit hus er en skråningsetage og har både rum, hvor ydervæggen støder op til jord, og rum, hvor fundamentmuren er fri udadtil. Derudover har min kælder gulvvarme, og huset ligger på det højeste punkt i terrænet, dvs. regnvandet løber væk fra huset.
Da jeg skulle gøre kælderen mere beboelig, havde jeg først den samme idé som dig, dvs. metalregler, isolere og gipse. Trods at jeg i praksis har gode grundforudsætninger for ikke at få fugtproblemer, valgte jeg i sidste ende konsekvent i denne etage at følge linjen om ikke at have nogle rum, hvor fugt selv i teorien kunne blive tilbage uden at blive ventileret ud. De grunde, jeg benyttede overfor mig selv, var:
(i) En kælder er en kælder og har meget mere kontakt med den faste omgivelse end resten af huset. Derfor er det en god grundprincip ikke aktivt at skabe nogle som helst forudsætninger for fugtfælder.
(ii) Mit hus er oprindeligt bygget i 1902, og dengang var man ikke i kælderen mere end nødvendigt. Derfor er min kælders grundkonstruktion sandsynligvis hverken lavet for at være tætsluttende eller til brug som permanent bolig- eller opholdsrum.
(iii) Kælderen holder en mere jævn temperatur året rundt end andre dele af huset, så jeg var ikke sikker på, at jeg havde brug for isoleringen. Dette hjælpes i mit tilfælde af gulvvarmen, men grundprincippet gælder vel de fleste steder.
(iv) En kælder er en kælder, og det er svært at narre beskueren til at tro, at man er et andet sted, medmindre man har 2.60 i loftshøjde og store vinduer også dernede.
I sidste ende blev mit valg at satse mere på pæne overflader med den rette farve og derefter reducere hårdheden i lyd og udseende med tekstiler. For eksempel brugte jeg en del tid på at fjerne eksisterende maling af tvivlsom kvalitet for i stedet at male al sten og puds inklusive ydervæggene med diffusionsåben silikatmaling. I de rum, der er blevet gæsteværelser osv., har jeg øget trivselfaktoren via loftmonterede gardinstænger, der fører brede gardiner fra loft til gulv. Pænt at se på, lyddæmpende og reducerer træk/kuldeindfald fra væggene.
Så, skal du fjerne det, der allerede er gjort? Jeg vil ikke rådgive dig i den henseende. Havde det været mit hus, havde jeg sandsynligvis fulgt den samme grundprincip, som jeg har gjort i det, jeg nu bor i af ovennævnte årsager.
Tjek også denne tråd, som er oppe nu, her tales der om gulvbelægninger i rum lig dine.
Huset er bygget i '97, så det er "nogenlunde" nyt. Det er også en skråningsetage. Kælderen mangler gulvvarme, hvilket gør miljøet temmelig "råt" temperaturmæssigt. Der er dog radiatorer, som ikke er tilsluttede.
Jeg er endnu ikke flyttet ind og vil supplere med information, så snart jeg får adgang.
Fundamentsvæggene er helt ubehandlede indvendigt. De ligner celloplast i sten; før disse kan males, skal de pudses, eller også fortsætte jeg som den tidligere ejer. Metalregler og gips, med luftspalte.
Jeg vil vende tilbage med billeder, så snart jeg har fået adgang.
Klik her for at svare