Jeg bygger en halv køkkenø som er ca. 180 cm lang.
Er det nok at skrue skabene fast i hinanden og skrue "det første" ind i væggen, eller regnes det som utilstrækkeligt? Det er en ø med el, vand og anden rørlægning osv., så det må ikke bevæge sig alt for meget. Plus at det er sandsynligt, at der bliver udtræksskuffer, så en stor del af vægten kan jo altså ende uden for skabenes volumen.
Enten står skabene på almindelige ben (ikea), eller så bygger jeg en ramme af reglar på gulvet, som skabene står på. Om nødvendigt skruer jeg en skrue ned igennem laminatgulvet (klik) og ned i betonpladen.
Gulvet kan selvfølgelig ikke bevæge sig så godt under disse omstændigheder, men det kan man måske leve med. Eller så borer jeg et større hul i laminatet. Men det er vel tvivlsomt, om laminat bevæger sig under køkkener osv. overhovedet?
Hvis du fæster køkkenøen til væggen og derefter også almindelig med en eller anden type konsol, hvor vandet går op fra gulvet, bør det blive tilstrækkeligt stabilt. Men brug ikke IKEA-bena, men byg en stabil ramme og skru skabene fast i den.
Jeg antager, at el, vand og afløb går i soklen og ikke kommer op fra gulvet? Kommer det op fra gulvet, er der ingen grund til ikke at fastgøre den ordentligt, eftersom øen vil være der. Med ledninger i soklen ville jeg sige, at øen ikke er permanent og lige så godt kan flyttes et andet sted hen. Hvad tror du har længst levetid; Skabene, gulvet, køkkenets planlægning? Alt afgør, hvad der er nemmest.
Hvis køkkenøen går direkte ud fra væggen og ikke er en forlængelse af en anden række med køkkenskabe (L / U), så ville jeg fastgøre den i den ydre ende. En ramme er godt, men forsøg at fastgøre den på en sådan måde, at du kan flytte din ø, hvis det bliver aktuelt.
Jeg har en halvø (250cm), der går ud, men som samtidig er en del af et U. Hele U-konstruktionen har en 4cm egetræsplade på sig. Min halvø står på almindelige Ikea-ben og er kun fastgjort til væggen (og tilstødende række med køkkenskabe). Det sidder som bjerget og behøver ingen flere fastgørelsespunkter.
Tak for svar. Rørene vil gå ret lige op, hvor de kommer ud, så jeg vil kalde øen meget fast og permanent. Der vil nok blive skruet en stående 45x70 eller lignende som sokkel fast. En eller to skruer ned i betonen burde være tilstrækkeligt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.