Hej
Jeg tænkte, at jeg kunne bruge lidt tips, da jeg ikke rigtig kan bestemme mig.
Sagen er, at jeg har rettet gulvet op og isoleret i stueetagen, og i stuen har der stået en brændeovn.
Jeg overvejer at sætte en ny brændeovn der, men da gulvet er hævet med ca. 100 mm, er den gamle plads til brændeovnen for lav. Brændeovnen har stået på myretuen.
Så min tanke er enten at støbe op med beton og lægge klinker, eller at lægge strøer og lægge gips samt klinker.
Sagen er vel den, at hvis man støber, kan betonen gøre det for stift, så murværket ikke kan bevæge sig, som det vil.
Hvis man lægger strøer, vil man nok ikke have træ direkte mod sten/puds på grund af fugtvandring.
Men man kan jo lægge tjærepap eller distancere strøerne fra stenen.
Jeg hælder lidt til at lægge strøer, da det mindsker vægten en hel del, da betonen vil veje omkring 150 kg + brændeovn på 180 kg.
Jeg kunne bruge lidt respons, da jeg ikke rigtig kan bestemme mig...
Jeg tænkte, at jeg kunne bruge lidt tips, da jeg ikke rigtig kan bestemme mig.
Sagen er, at jeg har rettet gulvet op og isoleret i stueetagen, og i stuen har der stået en brændeovn.
Jeg overvejer at sætte en ny brændeovn der, men da gulvet er hævet med ca. 100 mm, er den gamle plads til brændeovnen for lav. Brændeovnen har stået på myretuen.
Så min tanke er enten at støbe op med beton og lægge klinker, eller at lægge strøer og lægge gips samt klinker.
Sagen er vel den, at hvis man støber, kan betonen gøre det for stift, så murværket ikke kan bevæge sig, som det vil.
Hvis man lægger strøer, vil man nok ikke have træ direkte mod sten/puds på grund af fugtvandring.
Men man kan jo lægge tjærepap eller distancere strøerne fra stenen.
Jeg hælder lidt til at lægge strøer, da det mindsker vægten en hel del, da betonen vil veje omkring 150 kg + brændeovn på 180 kg.
Jeg kunne bruge lidt respons, da jeg ikke rigtig kan bestemme mig...
Skorstenen vil ikke bevæge sig beton med armering i og en tynd 5 mm celleplast rundt om kanterne som adskiller betonen fra træ og skorsten, den ligger løs, men vil ikke bevæge sig. Derefter klinker på, tænk på højden, så det er i niveau med gulvet, måske med en flot messingliste i fugen mellem klinker og gulv.
Klik her for at svare