Hej alle derude
Jeg har en gammel gård i Skåneland, hvor væggene er bygget af lersten og tegl fire lag nederst.
Nu er der et vindue 120 gange 135 cm, som skal erstattes af en dobbelt dør ud til terrassen.
Vinduet skal væk, og hullet skal udvides til 140 cm gange 210 cm højt.
Nuværende vindue er i 192 cm højde.
Jeg har sat stempler på hver side, hvordan gør jeg for at hæve åbningen?
Det skal altså blive 20 cm højere hul opad.
Sætter jeg en jernbjælke tværs over på cirka 213 cm højde og hugger den ind i lerstenen?
Jeg ved, at lersten er godt så længe det ikke røres, men begynder man at slå og fræse, så begynder det let at revne.
Hvordan gør jeg, så de 60 cm ovenfor vinduet ikke falder ned.
På ydersiden af den 70 cm tykke ydervæg er gesims, som jeg ikke vil ødelægge.
Jeg skal på indersiden bygge op med lecablokke for at få en glat væg, som jeg kan hænge skabe på.
Dette kan ikke gøres på den gamle væg, da jeg ikke vil pudse den, og leca giver vel lidt varmere ydervæg?
Lader der være 5 cm mellem gammel og ny væg.
Kan nogen give mig råd.
Hej alle derude
Har en gammel gård i skåneland som væggene er bygget af lersten og tegl fire lag nederst.
Nu er der et vindue 120 gange 135 cm, som skal erstattes af en dobbelt dør ud til terrasse.
Vinduet skal væk og hullet skal udvides til 140 cm gange 210 cm højt.
Nuværende vindue er på 192 cm højde.
Har sat stemmer på hver side, hvordan gør jeg for at hæve åbningen?
Det skal altså blive 20 cm højere hul opad.
Sætter jeg en jernbjælke tværs over på typ 213 cm højde og hugger ind den i lersten?
Jeg ved at lersten er godt så længe det ikke røres men begynder man at holde på og slå og fræse så begynder det at sprække let.
Hvordan gør jeg for at 60 cm ovenfor vinduet ikke skal styrte ned.
På ydersiden på den 70 cm tykke ydervæg er gesims som jeg ikke vil ødelægge.
Jeg skal på indersiden bygge op med leca blokke for at få en glat væg som jeg kan hænge skabe på.
Dette kan ikke gøres på den gamle væg da jeg ikke vil pudse den og leca giver vel lidt varmere ydervæg?
Lader det være 5 cm mellem gammel og ny væg.
Kan nogen give mig råd. [billede]
Hej
Stemplede taget op og 3 bjælker til tag og tagstol
Fræste ind med stor klinge på kraftig vinkelsliber gennem væggen først indvendig derefter fra udvendig
Derefter Fræsede jeg spor horisontalt 25 cm ud højre og Venstre hvor vinduet sad og lagde en jernbjælke tværs over på korrekt højde plus ca 4 cm. Det kollapsede lidt men måtte bygge op igen med leca blok udefra og indefra.
Det lykkedes godt. Men da jeg brugte vinkelsliber så røg det utroligt meget sten grus ler mørtel etc. Det blev støvet i hele huset. Selvom jeg brugte mundbind så fik jeg det ned i halsen. Det blev gjort om foråret så havde åbent overalt.
Er du på vej til at gøre det samme
Montere højere dør?
Venligst Peter..
Hej
Stemplede op taget og 3 bjælker til tag og tagstol
Fræsede ind med stor klinge på kraftig vinkelsliber gennem væggen først indvendigt derefter udefra
Derefter Fræsede jeg spor horisontalt 25 cm ud højre og venstre der vinduet sad og lagde en jernbjælke tværs over i den rigtige højde plus ca 4 cm. Det raslede lidt men blev nødt til at bygge op igen med lecablok ude fra og indefra.
Det lykkedes godt. Men da jeg brugte vinkelsliber røg det utroligt meget sten grus ler mørtel osv. Det blev støvet i hele huset. Trods jeg brugte mundbind fik jeg det alligevel i halsen. Det blev gjort om foråret så jeg havde åbent overalt.
Er du på vej til at gøre det samme
Montere højere dør?
Venligst Peter..
Ja, vi tænkte montere højere dør og vindue - samt også hæve lerstensvæggene! I Höllviken!
Hør gerne af dig hvis du har interesse i at hjælpe til.