Jeg er i gang med at bygge terrasse omkring poolen, hvor jeg har placeret rullen med pooldækslet i en kasse, der skal sænkes ned i terrassen. Kassen er stor, 360 cm x 50 cm. Låget skal bestå af terrassebrædder med ambitionen om at den skal være "usynlig", når den er lukket. Da der kun er en lille sprække mellem terrassebrædderne, spekulerer jeg på, hvordan jeg skal lave åbningen til kassen, så den kan åbnes 90 grader og når den er lukket, må terrassemønstret ikke brydes af kassens låg? Jeg mistænker, at jeg har brug for en form for hængsel, der både åbner OG løfter? Noget i stil med klaplågehængsler? Da låget er tungt (ca. 30 kg), overvejer jeg at indsætte to gascylindre à 150 N.

Jeg lavede to store låger/døre på svigerforældrenes terrasse for at få adgang til septiktankene, som jeg dækkede over i en skråning for et år siden. Havde ingen større problemer med at lave konstruktionen indfældt og "helt" usynlig bortset fra lukkegrebene https://www.xlbygg.se/produkt/luckhandtag-massing-55420-millers-76x53mm/?
Skal se hvilke hængsler jeg brugte. Var ingen hokuspokus. Vender tilbage.

• Synes
Chabo73
  • Laddar…
U
Klapbeslag er ret kluntede. Skal du alligevel have gasfjedre, ville jeg kigge på skjulte hængsler til yderdøre. Det er en form for lamelhængsel.

Et andet alternativ er at sætte stænger i galvlarne på lugen som en roterende entrédør (eng. pivot door), men det kræver, at selve lugen er ganske stiv.

• Synes
Oskar Dalkvist
  • Laddar…
Lugerne jeg skabte var ca. 65x90cm per styk. Jeg gjorde simpelthen således, at jeg lod terrassebrættet på trædækket, som er tættest på hængslerne, være let aftageligt. Borede og forsænkede borehullerne til terrasseskruerne. Så terrasseskruerne holder bare let brættet nede. De skrues løs, når brøndene skal tømmes. Brættet skjuler de enkle hængsler, som jeg fastgjorde på bjælken/regeltræet og lugen. Den løsning fungerer sandsynligvis ikke på dit projekt, da lugen vil blive åbnet betydeligt mere hyppigt.

U Swetox sagde:
Klaffgangjænger er ret uhåndterlige. Skal du alligevel have gasfjedre, ville jeg kigge på skjulte gangjænger for yderdøre. Det er en form for lamelgangjænger.

et andet alternativ er at sætte stænger i galvlerne på lugen som en roterende entredør (eng. pivot door), men det kræver, at selve lugen er ganske stiv
Tak for tips! Kiggede på noget skjult gangjern og skal kigge rundt lidt...

Har kigget på "pianohængsler" som er langsmalle. Eftersom lågets låg til kassen ikke vil være fastgjort i kassen, men i terrassen, overvejer jeg, om man kan fastgøre låget med sådanne hængsler i terrassens side (28 mm). Usikker på om det er for spinkelt til at holde en vægt på 30 kg, på den anden side vil vægten blive fordelt over 3,6 m - og aflastet af gasfjeder.

Alternativt kan man jo lade være med at lave det som en luge, og bare have det som et låg, som man løfter af/på ved behov. Så er det nemmere at gøre det skjult, bortset fra at du har brug for en form for nedsænket håndtag eller rebstump i hver ende for at komme til og løfte. Jeg har en sådan luge for at komme til overløbsafløbet til min pool, men den luge er jo selvfølgelig meget mindre.

Kælderlåge-hængsler ville jeg kigge på

• Synes
keneng
  • Laddar…
(Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt vil sige) :)

@Chabo73
Skal bygge præcis det samme på vores terrasse omkring poolen og er nysgerrig på, hvordan det blev. Har du nogle billeder og info om, hvordan du gjorde?
Også nysgerrig på, hvilken boks du har sænket ned. Jeg har simpelthen bygget et rum udgravet i jorden under, af regler så det også drænerer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.