Renovatør
· Västra Götaland
· 86 indlæg
Hej
Jeg har brug for at løfte en hængende tagspær i et sommerhus fra 60'erne. Den hænger 2-3 cm
Jeg overvejer at lægge en limtræsbjælke på loftet, som vil spænde over en husgavl og to tagspær ved siden af, som er støttet af en skillevæg. Limtræsbjælken bliver ca. 4 m lang.
Først tænkte jeg på at løfte loftet (under den hængende tagspær) med en søjledomkraft og derefter skrue det fast mod limtræsbjælken. Men det vil ødelægge loftet, og det vil jeg undgå.
Findes der noget beslag, rigskruv eller en anden teknik, som man kan bruge til at skrue tagspæret op mod limtræsbjælken, altså oppe på loftet og ikke mod loftet?
Jeg har brug for at løfte en hængende tagspær i et sommerhus fra 60'erne. Den hænger 2-3 cm
Jeg overvejer at lægge en limtræsbjælke på loftet, som vil spænde over en husgavl og to tagspær ved siden af, som er støttet af en skillevæg. Limtræsbjælken bliver ca. 4 m lang.
Først tænkte jeg på at løfte loftet (under den hængende tagspær) med en søjledomkraft og derefter skrue det fast mod limtræsbjælken. Men det vil ødelægge loftet, og det vil jeg undgå.
Findes der noget beslag, rigskruv eller en anden teknik, som man kan bruge til at skrue tagspæret op mod limtræsbjælken, altså oppe på loftet og ikke mod loftet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 indlæg
Fastgør en gevindstang i loftet på hver side af limtræet og noget på tværs af limtræet med huller til stængerne og skru møtrikkerne på.
Renovatør
· Västra Götaland
· 86 indlæg
Ok, hvordan fastgør du gevindstænger i bjælkerne?
Når du har fået spærret op mod limtræet, lader du stængerne blive, eller skifter du over til en anden slags plade?
PO
Når du har fået spærret op mod limtræet, lader du stængerne blive, eller skifter du over til en anden slags plade?
PO
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 indlæg
Jeg ved jo ikke, hvordan det ser ud, men kan forestille mig, at du bolter fast et stykke solidt vinkeljern i spærrets hanebjælke. Det kan være en god idé at sætte 4 gevindstænger for ikke at vride hanebjælken skæv.
Stængerne skal blive siddende.
Protte
Stængerne skal blive siddende.
Protte
Senest redigeret:
Renovatør
· Västra Götaland
· 86 indlæg
ok tak jeg prøver med dette
Klik her for at svare