Måske har jeg havnet i den forkerte forumdel, men jeg prøver alligevel.

Jeg skal hænge vægskabe, model IKEA-køkken, på væggen i bryggerset. Tre skabe med en samlet bredde på 180 cm. Jeg har ingen kottlinger i væggen, og at rive gipsen ned for at få det til er utænkeligt.

Min overvejelse er nu at fastgøre en 28x70 lægte oppe og nede for derefter at montere skabene på disse to liggende udenpå væggen. Jeg har fire vægstolper at fastgøre lægterne i.
Jeg håber, at det er nok med ca. 45 mm lange monteringesskruer til skabene ind i lægterne, da jeg vil undgå at perforere dampspærren unødvendigt.

Hvad tror eksperterne på forummet om holdbarheden i denne montering?

Alternativ løsning: En støttebjælke (28x70 som du siger) under skabene, og de sædvanlige skruer til skabene i den øverste kant på IKEA-vis med Molly skrueankre gennem gipspladerne.

Hvor sidder diffspærren? I et vaskerum er den vel normalt bagved fliserne eller i plastmåtterne på væggen?
Så burde det ikke være noget problem at "perforere diffspærren unødvendigt".

Ingen problemer, vil holde.

Endnu bedre hvis du erstatter glesen med 22 mm plyfa, som du saver i strimler. Så undgår du langsgående revner i glesen, som kan ødelægge holdbarheden i montagen.

Tak for svar.

Tror jeg fortsætter med glesen som jeg tager og forborer for de fire skruer jeg vil sætte i vægreglarne. Tyk plyfa var grueligt dyr. Så tager jeg og borer for de korte skruer jeg sætter skabene i glesen med.

// Erik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.