Hej, jeg er ret ny med alt hvad der har med håndværk at gøre og har sandsynligvis et ret basalt spørgsmål. Jeg fandt ikke noget andet godt sted at stille dette spørgsmål, så jeg håber, det er ok.

Jeg skal hænge et træningsredskab til klatring op (en hangboard) over min dør i en betonvæg. Jeg har tjekket med udlejeren, og der skulle ikke være nogen rør eller ledninger der går ovenover.

Monteringen sker ved, at Hangboarden monteres på en træplade med skruer, der fulgte med, da man købte Hangboarden (har købt en hyldeplade i fyrretræ men er usikker på, om dette er holdbart nok, eller om krydsfiner er bedre?). Det ser ud som på billede #1.

Derefter skrues selve træpladen (billede #2) fast i betonvæggen over døren med betonskruer (billede #3 og #4). Her er jeg nok mest usikker.

- Selve pluggen sættes jo ind i væggen. Men skruen skal jo gå igennem træpladen, som er 18mm dyb. Betyder det, at medfølgende skruer er for korte? Eller skal pluggen igennem selve planken også?

- Der står, at skruen skal kunne holde til 71kg i betonvæg. Tanken er, at jeg vil hænge i denne (lave pull-ups etc) med kropsvægt + op mod 70kg ekstra (totalvægt på 140-150kg). Hvis jeg sætter 3 skruer i den øverste del af planken og 3 i den nederste, vil dette holde?

Tak på forhånd,
Anton.

• Billede af en træskive med monteret Beastmaker 1000 Series klatretræningsværktøj, klar til opsætning på en væg. Liggende på et tæppe.
  • Etikette på en fyrretræshylde med tekst på flere sprog, herunder specifikationer som 1000x200x18 mm og ordet "Premium Timberboard.
  • Pakke med Fischer Duopower 8x40 plugs og skruer med installationsdiagram og instruktioner, liggende på en træoverflade.
  • Pakke med otte metalbetonskruer og plastplugger til montage, på en hvid overflade.
Burde absolut holde. Seks skruer, der hver holder 71 kg. Pluggen skal ind i væggen, før pladen skrues fast. Jeg ville have forboret med en lille boremaskine i pladen først for derefter at lave markeringer gennem den på væggen.

Måske havde valgt en lidt længere skrue

Kombinationen som er i pakken, er til at fastgøre noget, der er maks 5mm. Skift skruerne til 70mm og bor lidt dybere end det står på pakken. Skruen skal gå igennem pluggen ca 5mm men en 65mm skrue er ikke nem at finde.

BirgitS
Anton Holm Anton Holm sagde:
Jeg skal hænge et træningsredskab til klatring (en hangboard) over min dør i en betonvæg.
Er du sikker på, at det er beton også over døren?
Der findes huse, der er bygget af betonelementer på en sådan måde, at der ikke er nogen beton over døren, men der dækkede man i stedet med f.eks. regler og masonit.

BirgitS BirgitS sagde:
Er du sikker på, at der også er beton over døren?
Der findes huse, der er bygget af betonelementer på en sådan måde, at der ikke er beton over døren, men hvor man i stedet har dækket med f.eks. reglar og masonit.
Det er døren ud til terrassen, som jeg tænkte at skrue op i. Den er ca. 25cm tyk og føles som det samme materiale som hele væggen. Jeg borede et hul med slagboremaskine som test og synes nok, at det ser stabilt ud. Men det kan altid være smart at dobbelttjekke. Tak for forslaget.

@Nitro @Manganbangan Tak for jeres svar. Så anskaffer jeg længere skrue, så virker det som om, det skal gå godt. :)

BirgitS
Anton Holm Anton Holm sagde:
Det er døren ud til terrassen, som jeg tænkte at skrue op i. Den er ca. 25 cm tyk og føles som samme materiale som hele væggen. Jeg borede et hul med slagboremaskine som test og synes nok, at det ser stabilt ud. Men det kan altid være smart at dobbelttjekke. Tak for forslaget.
Okay, det er nok anderledes med ydervægge end det kan være med indervægge.

• Synes
Anton Holm
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.