Skal hænge en lampe i hustruens kontor, vægt 2 kg. Vores hus er fra 1967, og loftet (se billede) i dette rum er originalt (så vidt jeg kan se). Det føles omtrent som treetex, og jeg ved fra andre rum, at det stort set ikke holder til noget som helst. Jeg lykkedes tidligere med at bore og plugge fast to fjerlette røgalarmer, men mere end det tør jeg ikke prøve. Havde derfor tænkt at finde en bjælke, men min bjælkesøger, som normalt fungerer perfekt (på vægge), viser enten ingenting eller viser inkonsekvent i loftet. Der sidder en dåse i loftet af gammeldags type (dvs. krogen holder låget og er skruet i dåsen), og den skal holde til op til 15 kg, så den må være skruet i en slags bjælke/træbjælke, dvs. et eller andet sted er der noget holdbart at skrue i. Lampen i sig selv har en holder, der sidder med i alt fire skruer, så hvis jeg bare finder et passende sted at fastgøre den, burde vægten ikke være noget problem.
TL;DR: hvor kan jeg bore, så jeg skruer i det stilads, der holder loftspladerne? I samlingerne mellem pladerne?
Ovenpå fugerne (på den lange side) er der en glespanel, som pladerne er fastgjort til, sandsynligvis med såkaldte clips. Tretexpladerne i sig selv holder ikke meget. Med hensyn til dåsen, er den sikkert fastgjort til et stykke gles og ligger på tværs af de andre gles i loftet. Ser ud til at være mellem to gles, da det ellers er svært at få rørene ind i den.
Ovenover samlingerne (på den lange side) er der en spredt panel, som pladerne er fastgjort til, sandsynligvis med såkaldte clips. Tretexpladerne i sig selv holder ikke meget. Med dosen er den sikkert fastgjort til et stykke spredt panel og ligger tværs over de andre spredte paneler i loftet. Ser ud til at være mellem to spredte paneler, da det ellers er svært at få rørene ind i den.
Går altså reglerne/de spredte paneler indad/udad i billedet (dvs langs pladerne) eller venstre/højre (dvs tværs over pladerne)? Dumt spørgsmål måske, men vil være sikker, før jeg begynder at bore.
Hvorfor bore, det gør man kun, hvis der er noget tungt, der skal op. Glesen er sikkert 28 mm, og det går fint at skrue en skrue i uden at den springer. Pladen er nok 12-13 mm tyk, 25 mm skrue er fint.
Hvorfor bore, det gør man kun, hvis det er noget tungt, der skal op. Glesen er sikkert 28 mm, og det går fint at skrue en skrue i uden at den sprækker. Pladen er nok 12 -13 mm tyk, 25 mm skrue duer fint.
Ah, ja, næ, det var vel bare gammel vane måske. Og det er klart, selvom træet i glesen sprækker, så ses det jo ikke. Tænkte ikke på det.