Renoverer et gammelt bjælkehytte med hvad jeg tror er en lidt usædvanlig fastgørelse af gulvbjælkerne lavet i -60'erne.

Det er en bjælkehytte, der står på sten, og der er også en tømret skillevæg.

Formentlig har man forsøgt at få så stor loftshøjde som muligt ved at sænke gulvniveauet så meget som muligt. Det har man gjort ved at hænge gulvbjælkerne i kæder, der går i korte sløjfer under hver bjælke, som er fastgjort i overkanten på bundstokken. Nu skal de to nederste stammer skiftes ud på en væg, og fastgørelsen af bjælkerne mod væggen skal altså laves om.
For at slippe for kæder, problemer med trossbund omkring kæderne, vridninger i tømmeret og alle andre følgeproblemer, ønsker vi at finde en anden løsning for at holde gulvet oppe uden at ændre gulvniveauet.

Bjælkesko i kæmpestørrelse ville jo have været en enkel løsning, hvis det kan fås et sted?

Er der nogen, der har erfaring eller forslag til en rationel løsning?

Bjælkerne varierer mellem 50 og 60mm bredde og 200mm højde, og tømmeret er cirka 300mm.
Smuk sketchup af omtrent hvor lille område de mødes på er vedhæftet.

Sketchup illustration af en tømmervæg og en trækonstruktionselement, der mødes i en lille flade.
 
Har aldrig set balksko i den størrelse, men det *burde* vel ikke blive alt for dyrt.
Værd at tjekke med nærmeste svejs-/smedeværksted om, hvad de ville tage for at lave dem alligevel.
 
En tagrygfæste på hver side af bjælken. Findes i højre- og venstrevendte
 
prototypen prototypen sagde:
[link]

Åsarna kan jo skæres lidt ned, og pladen bøjes ud.
Jeg mener, at der findes lignende, men kun til én side (man sætter på begge sider), og så er trædimensionerne ligegyldige.

Protte
Tak for forslaget, men holder de der virkelig til at bære en så stor hængende last? I mine uerfarne øjne ser det ud som en del bøjet metal, der kan formes om og bevæge sig. Holder fastgørelsen fra siden over tid, huset bevæger sig, så jeg forestiller mig, at træet omkring sømmene bliver lidt slidt efter 10 - 50 år af bevægelser.

Det bedste ville være noget, åsen kan hænge/ligge i, det ville jo være muligt at skære vinkeljern og bore huller i det for at få valgfri længde.
 
S Stuff sagde:
Et tagrygsbeslag på hver side af bjælken. Findes højre- og venstrevendt
Holder de til en større hængende last, som et bjælkelag? Ser mere ud som de er lavet til at holde laster fra "siden"? Bliver jo forskel på at holde fast noget og noget, der skal hænge i det.
 
  • Synes
Torpman
  • Laddar…
B Buling sagde:
Holder de til en større hængende last, som et bjælkelag? Ser mere ud som de er lavet til at holde laster fra "siden"? Der er jo forskel på at holde fast noget og noget der skal hænge i det.
Pas på det spørgsmål. Men ja, beslagene er jo oprindeligt lavet til at fikse tagåse, der står oppe på hammerbåndet og altså har støtte nedefra, så om det holder tør jeg ikke svare på, men formen var rigtig. I og med at du havde varierende dimensioner på gulvåserne, så havde beslag, der består af to separate halvdele, der sættes på hver sin side, været smidigt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.